مقالات

عفونت ادرار در زنان باردار و جوان و مقاومت دارویی

 ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

عفونت ادرار در زنان باردار و جوان و مقاومت دارویی

این بیماری از جمله شایعترین بیماری های موجود در خانواده ها به حساب می اید. در بسیاری از موارد در صورتی که بیمار به توصیه های پزشک به درستی عمل کند این بیماری قابل در مان است

عفونت مجاری ادراری چیست؟

در زمان عفونت ، پوشش مثانه و پیشابراه (نظیر پوشش داخلی بینی و حلق در طی سرماخوردگی ) قرمز و ملتهب می شود .این التهاب منجر به بروز درد در ناحیه شکم و لگن شده و به فرد احساس دفع مکرر ادرار دست می دهد.احساس دفع ادرار ممکن است به نظر فوری بیاید اما زمانی که فرد اقدام به ادرار کردن می کند ممکن است تنها چند قطره ادرار بیاید  به علاوه ممکن است فرد حین ادرار کردن احساس سوزش نیز داشته باشد. گاهی بوی ادرار تغییر می کند و یا ظاهر آن کدر می شود.

گاهی عفونت مثانه می تواند منجر به درد کمر، تب ویا لرز شود عفونت ادرار در اثر میکروارگانیسم های پاتوژن ایجاد می شود. وقتی باکتری های موجود در روده ها از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از انجا بالا رفته و وارد مثانه شده ایجاد عفونت می کنند، باکتری های می توانند مثانه را الوده کرده سیستیت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علائمی ایجاد کنند در این نواحی تکثیر یابند در هر یک از این موارد باکتری ها ممکن است  از راه حالب بالا رفته و کلیه ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطر ناک و ممکن است به زایمان زود رس و یا سایر اختلالات بیانجامد. بارداری احتمال ابتلا  به عفونت هر یک از بخش های  دستگاه ادراری داربالا می برد مقادیر زیاد هرمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن این عضلات می شود.

رحم در حال رشد می تواند به حالب ها فشار وارد کرده و جریان ادرار را در داخل انها با اختلال مواجه کند و سرعت آن را کند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می شود و در نتیجه تخلیه ادرار هنگام دفع کامل نخواهد بودنتیجه نهایی این اختلالات آن خواهد شد که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می کشد و باکتری ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت به همین دلیل است که پرشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش کشت ادرار در خواست می کند خواه علایم عفونت وجود داشته باشد یا خیر .

 

اگر این تست اولیه یا همان کشت ادرارمنفی باشد  احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پایین خواهند بود ولی اگر شما یکی از گروه 5 تا 7 درصد خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می شود باید برای برطرف کردن آن از انتی بیوتیک استفاده کنید اگر این نوع عفونت باکتریایی در مان نشود احتمال بروز عفونت کلیه در دوران بارداری بالا می رود.

 

مهم ترین میکروارگانیسم هایی که ایجاد عفونت ادراری می کنند عبارت اند از :

1-       استافیلوکوک ساپروفیتیکوس

2-       اتافیلوکوک  اپیدر میدیس

3-       اشریشیا کلی

که اشریشیا کلی از خانواده انتروباکتر یاسه می باشد. در زنان جوان که دارای فعالیت جنسی هستند و همچنین زنان باردار ، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس در درجه دوم اهمیت قرار دارد و در 85% وارد اشریشیا ا کلی باعث ایجاد عفونت ادراری میشود استافیلوکوک اپیدر میدیس ایجاد عفونت ادراری می کند

راههای تشخیص عفونت ادراری

تنها با مراجعه به پزشگ متخصص می توان فهمید که عفونت ادراری وجود دارد یا خیر

اگر در ادرار خون مشاهده شود حتما باید به پزشک مراجعه شود چون تنها در عفونت ادراری خون مشاهده نمی شود ، بیماری های دیگری نیز مانند سنگ کلیه و سیستیت باعث این حالت می شود .

با مشاهده ادرار در زیر میکروسکوپ می توان فهمید که ایا عفونت وجو دارد یا خیر؟

در صورت عفونت ممکن است وجود باکتری یا چرک در ادرار قابل مشاهده باشد به علاوه می توان از ادرار کشت نیز به عمل آورد تا مشخص شود که در صورت وجود عفونت چه نوع انتی بیوتیکی جهت درمان مناسب تر خواهد بود که از طریق انجام آزمایش انتی بیوگرام میسر می باشد.

این آزمایش معمولا 48 تا 72 ساعت طول می کشد

بررسی های انجام شده در این زمینه

نتایج حاصله از ازمایش انجام شده(کشت ادرار) در سال 1389 بروری 1899 نفر از مراجعین به مرکز بهداشتی در مانی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به شرح ذیل می باشد.   

از 1899 نفر 954 نفر را زنان باردار به خود اختصاص دادند.

600 نفر زنان جوان

345 نفر افراد متفرقه (زنان مسن و کودکان)

طی آزمایشات انجام شده بر روی این افراد در مدت یک سال 300 مورد ابتلا به عفونت ادراری تشخیص داده شد که از این تعداد 3/2 انها در زنان باردار مشاهده شده و 3/1 باقیمانده در سایر موارد مشاهده گردید .

موارد مثبت در زنان بار دار و جوان بالا ترین درصد عفونت را باکتری های اشریشیا کلی و استافیلوکوک ساپر و فیتیکوس به خود اختصاص دادند.

در زنان مسن بعد از اشریشیا  کلی ، استاف اپیدر میدس در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

در این مجموعه درصد کمی هم به عفونت قارچی که عامل آن مخمر کاندیدیا البیکانس بود تشخیص داده شد.

در طی مصاحبات انجام شده با افراد مبتلا اکثرا دارای علایم بالینی بودند و با انجام آزمایش انتی -بیوگرام برای این افراد مشخص گردید که بالا ترین مقاومت دارویی مربوط به خانواده پنی سلین ها می باشد

نتایج حاصل از این آزمایشات 

عفونت ادراری در زنان باردار شایع و این افراد مستعد تر برای ابتلا به عفونت باکتریایی هستند .

در صورت رعایت بهداشت فردی درصد ابتلا به این الودگی در این افرار پایین می اید.

با  مراجعه به موقع به مراگز بهداشتی درمانی و ارجاع آنها به ازمایشگاه و انجام تست های روتین بارداری گامی موثر درجهت پیشگیری و تشخیص به موقع و درمان صحیح این بیماری در زنان باردار برداشته  میشود .

انجام تست انتی بیوگرام روشی است برای تشخیص نوع داروی موثر جهت درمان عفونت ادراری و جلو گیری از تجویز دارو های مقاوم و جلوگیری از بکار بردن روش ازمون و خطا

نمودار اماری بررسی میزان شیوع عفونت ادراری در مر کز سجادیه در سال 1389

 

 


 

جدول اماری بررسی میزان شیوع عفونت ادراری در مرکز سجادیه در سال 1389

 

 

 

 

 

 

درصد مبتلایان به زنان باردار

                  

 

 

 

 

 

در زنان مسن

 

 

درصد ابتلا به عفونت ادراری

پیشگیری و درمان

1-       را های زیر جهت جلوگیری از بروز عفونت ادراری پیشنهاد می شود

2-       هرگز خود را نگه ندارید و هرگاه احساس دفع ادرار داشتید ادرار کنید

3-       در زمان ادرار کردن به طور کامل و تا حد ممکن مثانه را تخلیه کنید

4-       در صورت بروز احساس تشنگی حتما اب بنوشید و به مقدار کافی آب و مایعات در روز مصرف نمایید

5-       بعد از مقاربت یا فعالیت جنسی حتما ادرار کنید

6-       با بروز اولین علائم به پزشک مرجعه کنید

7-       لباس های زیر خود را از نوع نخی انتخاب کنید

8-       از فراورده های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری پودر صابون های قوی ) خود داری کنید زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریک می کند

درمان

عفونت های اد راری را می توان با انتی بیوتیک در مان نمود پزشک بر اساس شایع ترین عوامل میکروبی انتی بیوتیک مناسب را تجویز خواهد نمود سپسزمانی که نتایج آزمایشات مشخص شد ممکن است بر اساس جواب آن انتی بیوتیک تغییر کند تا بهتریناسخ در مانی جاصل شود

تعداد دفعات دریافت انتی بیوتیک در روز و مدت زمان در مان ، بستگی به نوع عفونت و شدت آن دارد ممکن است دوره درمان از سه روز تا چند هفته متغیر باشد.

References:

 

1-       میکروبیولوژی پزشکی جاوتز ترجمه دکتر کامبیز حاذقی

2-       اینترنت

 

 

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.