مقالات

کبد چرب

 ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

(( کبد چرب ))

مقدمه:

بیماری کبد چرب (غیرالکلی) بیانگر طیفی از حالات بالینی- آسیب شناختی است که با رسوب قطرات چربی در سیتوپلاسم سلولهای کبد بیمار مشخص می­شود. این بیماری بعنوان یکی از شایعترین بیماریهای کبدی در کشورهای توسعه یافته غربی شناخته شده است، بطوریکه شیوع آن دو تا سه برابر بیشتر از هپاتیت B و هپاتیت C  و بیماریهای کبدی وابسته به الکل است و اکنون شایعترین علت  اختلال آزمونهای کبدی به شمار می رود.

مطالعات اخیری که در کشورهای شرقی انجام گرفته است شیوع آنرا بعلت تغییر شیوه زندگی(رژیم غذایی پُرچرب، فعالیت بدنی کم، چاقی مرکزی و دیابت نوع) در حال افزایش عنوان کرده­اند.

تعریف:

NAFLD : بیماری کبد چرب غیرالکلی دامنه­ای از اختلالات کبد از کبد چرب ساده تا مرحله انتهایی پیشرفتۀ بیماری کبد است که منجر به پیوند کبد می شود. NAFLD   نه تنها دلیل مرحلۀ نهایی بیماری کبد و سرطان کبدی است بلکه ریسک فاکتوری برای دیابت نوع  و بیماری قلبی- عروقی بشمار می رود.

1 تا5 درصد بیماران با کبد چرب ساده ممکنست بطرف سیروز حاد کشیده شوند و 10 تا 15 درصد بیماران با استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH ) ممکنست بطرف سیروز وحتی سرطان کبدی پیشرفت کنند.

 

 

 

علل کبد چرب:

1-چاقی مرکزی- دیابت نوع 2

2-داروها (کورتون، استروژن - موکسی فن)

3-گرسنگی، کمبود پروتئین (کواشیورکور)، کمبود کولین

4-بیماریهای کبد: ویلسون، هپاتیت C  مزمن، سیروز کودکی.

علائم:

اکثر بیماران با NAFLD  بدون علامت هستند و بطور تصادفی بدلیل افزایش آنزیمهای کبدی در جریان تستهای روتین آزمایشگاهی یا در حین بررسی سایر شرایط مثل چاقی، دیابت، هاپیرلیپیدمی (افزایش چربی خون) و یا بیماری فشارخون بالا کشف می شوند. در صورت علامتدار بودن بیماران، علائم عبارتند از: خستگی، ضعف یا احساس ناراحتی مبهم در ربع راست فوقانی شکم (R.U.Q ), در بچه ها ممکن با شکم درد و تهوع همراه باشد.

 

 

 

 

 

 

بیماران مستعد NAFLD :

این بیماری بطور شایع در افراد با فشارخون بالا، دیابت ملیتوس، افزایش سطح چربی خون، افراد پره دیابیتک (مقاومت به انسولین) و چاق دیده می شود. در 50 درصد بیماران مستعد کبد چرب سطح فریتین سرم غیرطبیعی است.

تشخیص:

انجام تستهای عملکرد سلولهای کبد (شامل اندازه گیری بیلی روبین، آنزیمهای کبدی، PT و آلبومین)، اندازه گیری سطح فریتین سرم (افزایش آن می تواند شاخص مقاومت به انسولین باشد) و سونوگرافی برای غربالگری مناسبند ولی تشخیص نهایی کبد چرب با بیوپسی کبد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان:

اساس درمان بیماری کبد چرب کاهش وزن و ورزش است.

Orlistat می تواند اندکی موجب کاهش وزن شود. آنتی اکسیدانها، VitE ، درمان افزایش چربی خون با استاتین هاو در نهایت جراحی قدم آخر است. تشخیص زودرس و درمان موجب کاهش عوارض و مرگ و میر می شود.

توصیه ها

1-شیوع کبد چرب در بچه­ها با افزایش BMI ، افزایش چشمگیری دارد، توصیه به اندازه گیری مرتب وزن و دورکمر بعنوان شاخص های چاقی به این گروه و والدینشان تأکید گردد.

2-آموزش کودکان و نوجوانان از طریق مدارس، مهدهای کودک، رسانه ها و والدینشان به اصلاح شیوه زندگی و بروز اختلالاتی مانند کبد چرب و.....

  

مراجع:

References:

1)European Journal of pharmacology(www.elsevier.com/Locate/ejphar)-2August2014

2)Journal homepage:www.elsevier.com/locate/conclintrial-24 October2013

3)ACGsite (American college of Gastroenterology December 2012

4)ماهنامه دانشگاه کاشان دوره 14- شماره 2 .

5) اصول طب داخلی هاریسون 2012 (ویرایش هجدهم)

6)مجله تحقیقات دانشگاه زاهدان (دوره 11 بهار 88)

کلیدواژه ها:                                                                                                    key words:                

NAFLD=Non Alcohoilc Fattyliver Disease

NASH=Non Alcoholic steatohepatitis

 BMI=Body mass Index

R.U.Q=Right upper quadrant

 

دکتر یسری دلریش

پزشک مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.