مقالات

مدیریت افکار عمومی در روابط عمومی

 ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
با عنایت به اهمیت موضوع و نیاز جامعه بشری به امر خطیر «روابط عمومی » در پیشبرد  اهداف کلان و نفوذ در افکار عمومی، صاحبان علوم ارتباطات را بر آن داشته است تا از تمامی ابعاد و زوایای این علم و هنر را بررسی و تحلیل نموده و در قالب کتاب های متعدد و متنوعی به جوامع علمی بشری تحویل نمایند. با مطالعه و تأمل در این امر تعاریف متنوع و متفاوتی را از روابط عمومیبیان کرده اند، که هریک از این تعاریف یک زاویه و یک وظیفه از وظایف خطیر روابط عمومی را در برگرفته است که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می کنیم. با استناد به تعاریف متعدد می توان گفت: روابط عمومی چشم، گوش، زبان، آئینه تمام نما، وکیل مدافع و تصویر ساز و .... سازمان می باشد.
       افکار عمومی محور فعالیت های روابط عمومی است. یک پدیده روانی – اجتماعی است. افکار عمومی تعامل میان نظرات فرد و گروهی است که به صورت یک فکر عمومی شاید در چند مرحله جابجا شود و سرانجام وحدت به وجود می آید و این وحدت فکری در بالای هرم جامعه قرار می گیرد و خود را بر حکومت تحمیل می کنند. از این جهت می توان گفت افکار عمومی یک تولید اجتماعی است و جامعه افکار عمومی را تولید می کند. با این تعریف می بینیم که دیگر پدیده های جمعی با آداب و رسوم و احساسات عمومی متفاوت است ولی موضوعات مشترکی دارد.
 
 
مقدمه
      با رشد و گسترش دموکراسی در جهان ، افکار عمومی به عنوان یک عامل نیرومند در راس جریان زندگی سیاسی ، اجتماعی ، و اقتصادی قرار دارد و با نیروی خود می تواند موسسات و افراد را در دستیابی به اهدافشان یاری نماید ، و یا بالعکس می تواند در فاصله کوتاهی با ایجاد فضای روانی ویژه ، آن ها را با همه توان معنوی و مادی خود نابود سازد . به سبب همین نیرو باید افکار عمومی را باور داشت ، با آن مواجه شد،و آن را شناخت.
 
      مسولان روابط عمومی به ویژه ، باید در بحث افکار عمومی،دارای اطلاع و دانش وسیعی باشند . اینان باید بدانند که افکار عمومی چیست؛ چگونه تشکیل می شود و به چه شکل تغییر می یابد.و از همه مهمتر این که قادر باشند افکار عمومی را برای مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان خود تحلیل کرده و آنان را در سیاست گذاری راهنمایی کنند.
 
 
افکار عمومی
    افکار عمومی عبارت است از مجموع عقاید ،نظرات، نقطه نظرها، و گرایش های بخش بزرگی از جامعه پیرامون یک موضوع در یک زمان معین است.
 
      این افکار عمومی باید به درستی توسط مسولان روابط عمومی شناخته شود. موسسات افکار سنجی مستقل  و واحد های افکار سنجی وابسته به دفاتر روابط عمومی به گروه وسیعی     از سیاست مداران، مدیران،اقتصاددانان،تجار،و جامعه شناسان ، یاری می کنند. تا بتوانند تصمیمات خود را بر مبنای رفتار ها و گرایش های افکار عمومی اتخاذ کنند.
 
      سیاست مداران با هدف جلب آرای مردم ، اقتصاددانان و تجار، با هدف شناخت بازار و تنظیم برنامه های تولید و فروش ، جامعه شناسان با هدف شناخت گرایش ها و رفتار ها ی مردم ، مدیران برای کسب اطلاعات و اخبار مورد نیاز سازمان خود علاقه مند به سنجش افکار عمومی هستند.و هر یک تکنیک و روش های خاصی را بکار می برند.
 
     اهمیت شناخت افکار عمومی به علت این حقیقت است که آگاهی به عقاید هر گروه به ما کمک می کند که رفتار اجتماعی آن گروه را پیش بینی کنیم .
 
      کار مسئول روابط عمومی نفوذ در افکار عمومی است .برای این که کسی را وادار به انجام کار مورد نظر ساخت به طور عمده سه راه بیشتر وجود ندارد:
 
1 – تهدید . 2 _ تطمیع . 3 _ اقناع و ترغیب
 
در روابط عمومی روش سوم یعنی اقناع و ترغیب به کار می رود و هدف از طرح و تنظیم برنامه های روابط عمومی انجام یکی از این چهار هدف است:
 
1 _ تغییر و بلا اثر ساختن افکار و نظرات نامساعد یا خصومت آمیز .
 
2 _ قالب گیری افکار و عقایدی که هنوز شکل و حالت مخصوص و مشخصی نگرفته اند.
 
3 _ حفظ و نگهداری افکار و عقاید مساعد و موافق.
 
4 _ ایجاد افکار عمومی جدید
 
     مهمترین وظایف روابط عمومی ها شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است که می توان از ارتباطات درون و برون سازمانی امور فرهنگی و نمایشگاه ها و انتشارات و سنجش افکار عمومی و آموزش و پژوهش و برنامه ریزی به صراحت نام برد.
 
 
 
ارتباطات ابزاری استراتژیک برای نیل به اهداف سازمانی و رسیدن به چشم انداز سازمان ها می باشد . و در این راستا یکی از کامل ترین و موثرترین شیوه های تبادل ارتباطات ، روابط عمومی ها هستند.
 
 نتیجه گیری
       افکار عمومی داوری مردم است . با وجود آن هیچ چیز شکست نمی خورد و بدون آن هیچ چیز پیروز نمی شود . افکار عمومی نیروی ملت هاست . در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان موسسات نیرومندی که قادر به مقابله با هر بحرانی از سیاسی و اجتماعی گرفته تا اقتصادی و فرهنگی می باشند و بسیاری از دولت های قدرتمند برخی از توفیق های بزرگ خود را در عرصه های گوناگون مدیون روابط عمومی ها هستند؛ نقش این موسسات در حل بحران های اداری و همچنین جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان های اداری ، غیر قابل انکار می باشد. اما این نکته ، به آن معنی نیست که همه روابط عمومی ها از عهده  چنین کار سترگی بر می آیند . و اگر به راستی چنین بود قاعدتا می بایست هیچ گونه بحرانی در سازمان های اداری و پیرامون آنها وجود نداشت.
 
      منظور از روابط عمومی نیرومند ، آن نوع موسسه ای است که مدیریت علمی و مجموعه ای از کارشناسان خبره و آگاه به این گونه کار ، بهره مند باشد، ضمن آنکه توفیق روابط عمومی ها به مقدار قابل ملاحضه ای به تفکران مدیران ارشد سازمانهای اداری و اعتقاد آنها به روابط عمومی و بسیاری دیگر از عوامل اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی بستگی تام دارد.
 
 بنابراین روابط عمومی نوین و امروزی باید بداند افکار عمومی عامل موفقیت و یا شکست دستگاه ها و حتی تعین کننده چگونگی بازارها و محصولات است و باید قادر باشد به درستی به وظایف خود عمل کند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.