اخبار

دستورالعمل نحوه مصرف قطره آهن برای کودکان و شیرخواران

·         برای کلیه شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می شوند ( اعم از کودکانی که با شیر مادر و یا شیر مصنوعی تغذیه می شوند) دادن قطره آهن از پایان 6 ماهگی و یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 24 ماهگی به میزان روزانه حداکثر 15 میلی گرم آهن المنتال ( خالص ) معادل حداکثر 15 قطره آهن در روز توصیه میشود . در صورتکی که بدلیل اختلال رشد کودک ، تغذیه تکمیلی بین 4 تا 6 ماهگی شروع شود . قطره آهن همزمان با شروع غذای کمکی به میزان 15 قطره در روز باید به شیر خوار داده شود .
·         برای همه کودکان نارس و نیز کودکانی که وزن آنها کمتر از 2500 گرم باشد< اززمانی که وزن آنها به دو برابر وزن هنگام تولد رسید< یا از دو ماهگی (هرکدامزودتر حاصل شود) قطره آهن شروع شود".برای این کودکان میزان آهن 2میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنمحاسبه میشود.
·         به مادران توصیه میشود که قطره آهن را بین دو وعده شیردهی در عقب دهان شیرخوار چکانده و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندانها جلوگیری شود ، به مادران نیز یاد آوری شود که قطره آهن بطور طبیعی موجب تیره شدن رنگ مدفوع میگردد که جای نگرانی ندارد.
·         مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه ها و آب میوه های تازه و خانگی به ویژه مرکبات موجب افزایش جذب آهن می شوند و می توان قطره آهن را همراه با آن ها که متناسب با سن کودک باشد توصیه نمود.
·         در آموزش تغذیه تکمیلی به مادران استفاده از مواد غذ ایی حاوی آهن ( گوشت ، جگر ، زرده تخم مرغ ، حبوبات و سبزی هایی مانند جعفری و گشنیز ) و مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر میوه ها و سبزی های تازه که موجب افزایش جذب آهن رژیم غذایی می شوند توصیه شود.
·         تجویز روزانه قطره مولتی ویتامین یا آ + د از روز پانزدهم پس از تولد به میزان 1 سی سی در روز انجام میشود. لذا با توجه به انواع مختلف قطره چکان مورد استفاده توسط شرکتهای دارویی ، توجه به مندرجات روی جعبه قطره آ + د به منظور مشخص نمودن تعداد قطره های معادل 1 سی سی جهت تجویز و آموزش به مادر ضروری است .
·         در آموزش تغذیه تکمیلی به مادران مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند جگر ، زرده تخم مرغ ، کره ، سیفی جات زرد و نارنجی رنگ مانند هویج و کدو حلوایی و سبزی های سبز رنگ مثل جعفری ، شوید و گشنیز در غذای کودک متناسب با سن او توصیه می شود ، همچنین مصرف میوه هایی مانند طالبی ، موز ، زردآلو ، هلو و شلیل که غنی از ویتامین A هستند برای کودکان توصیه گردد.
·         در هنگام ارائه قطره آهن و قطره مولتی ویتامنی یا آ + د   به مادران مراجعه کننده در مورد لزوم دادن این قطره ها به کودک ، نحوه و مقدار مصرف آن ها آموزش های لازم داده شده و زمان مراجعه بعدی برای دریافت قطره ها به او با توجه به زمان مراجعات دوره ای کودکان در برنامه کودک سالم تاکید شود.
·         با توجه به اینکه قطره مولتی ویتامین یا آ + د با فرمول دریافت روزانه 1500 واحد ویتامین A و 400 واحد ویتامین D و آهن المنتال ( خالص ) با فرمول حداکثر 15 میلی گرم در روز مطابق با دستور عمل وزارت بهداشت در کشور تولید میگردد . الزامی است کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی اکیداً از توصیه و مصرف هر گونه مکمل های دارویی تجارتی که فرمولاسیون آنها با نسبت فوق الذکر مغایرت دارد خودداری نمایند.

 

.
۲۴ آبان ۱۳۸۸ ۰۹:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید