اخبار

گزارش معاونت غذا و دارو در پایش شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب

گزارش معاونت غذا و دارو در پایش شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب
این گزارش در نشست اعضای هیئت رییسه دانشگاه با حضور فرماندار شهرستان گیلانغرب در بیمارستان الزهرا(س) پیرامون پایش عملکرد شبکه گیلانغرب و چالش های بهداشتی درمانی پیش رو این منطقه ارائه گردید.

معاون غذا و داروی دانشگاه در این نشست، گزارش خود را ارایه کرد و گفت: در چهار حوزه قاچاق کالای سلامت محور، تجهیزات پزشکی، دارو و غذا شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب را پایش کرده ایم که در بحث تجهیزات پزشکی سه دستگاه سونوگرافی و یک دستگاه رادیولو‍ی دیجیتال و آندوسکوپ را برای این شبکه ریاست دانشگاه قولش را گرفته اند.

دکتر قباد محمدی درخصوص تجیزات مخصوص گفت: حدود 61 میلیون بدهی دارند، که 130 ملیون تومان بدهی تجهیزات سرمایه ای دارند.همچنین در حوزه غذا نیز 6 کارخانه مواد غذایی در این شبکه است که تحت نظارت معاونت غذا و دارو است، یک کارخانه شوینده نیز وجود دارد که در حال فعالیت هستند. کارخانه سانمک در این شهرستان بود که نمک تصفیه نشده داشت که پروانه این کارخانه تعلیق شد.

 وی گفت: در زمینه نظارت بر فروشگاه های مواد آرایشی  بهداشتی، آرایشگاه های زنانه ، باشگاه های بدنسازی و عطاری ها حاضریم که  به کارشناسان شبکه آموزش بدهیم.

دکتر محمدی همچنین با توجه به افتتاح بازاچه مرزی گفت: در اقلام  سلامت محور اگر واردات از راه گمرک صورت بگیرد  استعلام از دانشگاه گرفته می شود ولی  واردات از راه کوله بری، اگر نظارت لازم  صورت نپذیرد احتمال ورود کالاهای سلامت محور بدون کنترلهای لازم وجود دارد که این  امر سلامتی جامعه را تهدید خواهد کرد. لذا پیشنهاد می شود فعالیت بازارچه در زمینه کالاهایی غیر از کالای سلامت محور  صورت پذیرد.

در این نشست فرماندار به ورود 72 قلم کالا به این بازارچه اشاره کرد و گفت: به کالاهایی که غیر مجاز شمرده شود و سلامت جامعه را به خطر بیندازد اجازه ورود نمیدهیم.

 دکتر عبدی مدیر داروی دانشگاه نیز به نقاط قوت شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب در بخش دارو اشاره کرد و گفت: سیستم سرمایشی و گرمایش لازم انبارهای نگهداری دارو حتما نصب شود و مسئول فنی در شیفت صبح حتما حضور داشته باشد.تقویت واحدهای اعتباربخشی، و حضور مسئول انبار به صورت یک تحویل گیرنده و یک تحویل دهنده را از اقدامات ضروری در حوزه داروی این شبکه دانست.

دکتر رحیمی، در بخش نظارت بر تجویز و مصرف دارو، گزارشی را ارائه و در خصوص تجویز دارو در شبکه گیلانغرب و مقایسه آن با دیگر شهرستانهای استان اشاره کرد و گفت : این شهرستان نسبت به میانگین استانی جزء شبکه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث تزریقی  و مصرف داروهای کورتیکواستروئید سیستمیک در این شبکه با چالش مواجه است افزود: سیر ارتقاء شبکه در بحث تجویز دارو از سال 91 تاکنون سیر اصلاحی است اما با شیبی بسیار کم همراه است.

۵ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید