اخبار

به ازای هر 40 بستری تخت یک داروساز بیمارستانی نیاز است

به ازای هر 40 بستری تخت یک داروساز بیمارستانی نیاز است
طرح تلفیق دارویی توسط کمیته راهبردی داروسازی بیمارستانی برای 160 بیمار در سه بیمارستان کرمانشاه انجام شد.

دکتر سهیلا بهرامی عضو کمیته راهبردی داروسازی بیمارستانی گفت: یکی از علل عمده آسیب به بیماران وقایع مربوط به داروها می باشد. خطاهای دارویی هنگام تهیه، تجویز، توزیع و دادن دارو به بیمار و پایش آن رخ می دهد. از جمله راهکارهای علمی ارائه شده در این خصوص که تاثیر بسزایی در کاهش بروز خطاهای دارویی دارد، تلفیق دارویی (Reconciliation Medication) می باشد. تلفیق دارویی فرایندی است که برای بهبود ایمنی دارویی در زنجیره درمان و پیشگیری از خطاهای دارویی به هنگام انتقال بیمار از جامعه به بیمارستان و بالعکس به کار گرفته می شود.

وی افزود: در تلفیق دارویی هنگام بستری لیستی از داروهای بیمار که قبل از بستری مصرف می کرده تهیه می شود و با لیست داروهای تجویز شده در هنگام بستری مقایسه می گردد. سپس تمام ناهمخوانی ها، مغایرتها ، تداخل ها و تکرارهای دارویی برطرف می گردد.

وی با اشاره به اینکه که تلفیق دارویی توسط کمیته راهبردی داروسازی بیمارستانی متشکل از سه داروساز( دکتر سهیلا بهرامی،‌دکتر محمد طاهر بهرامی و دکتر نرگس زندیه) در سه بیمارستان امام رضا(ع) امام علی(ع) و آیت الله طالقانی کرمانشاه برای 160 بیمار صورت گرفت گفت: تعداد تخت های بررسی شده با مشورت کارشناس آمار براساس تعداد تخت های فعال  تعیین شد که داده ها ارزش آماری داشته باشد. به عنوان مثال بیمارستان امام رضا(ع) بطور متوسط 609 تخت فعال دارد و میانگین بیماران پذیرفته شده در هفته 1100 نفر می باشد. میانگین تعداد نسخ در روز 2118 عدد،‌میانگین اقلام دارو در هر نسخه 3/2 و متوسط اقامت هر بیمار 5 روز می باشد. همچنین زمان مورد نیاز برای تلفیق دارویی هر پرونده در بخشهای مختلف توسط این تیم محاسبه شد.

وی در پایان  افزود: با توجه به تعداد نسخه ها در روز، میانگین اقلام در هر نسخه،‌متوسط اقامت هر بیمار و زمان لازم برای بررسی پرونده و انجام تلفیق دارویی تخمین زده شده لازم است به ازای هر 40 تخت یک داروساز بیمارستانی برای طرح تلفیق دارویی در نظر گرفته شود.

۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید