اخبار

پرخاشگری و بروز رفتارهای ضد اجتماعی تنها یکی از عوارض روانی سوء مصرف مواد در جوانان است

پرخاشگری و بروز رفتارهای ضد اجتماعی تنها یکی از عوارض روانی سوء مصرف مواد در جوانان است
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: سکته های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلولهای مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی میباشند.

دکتر وریا رحیمی به مناسبت نامگذاری شنبه 9 آبان به عنوان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد گفت: سوء مصرف مواد یکی از مشکلات بزرگ جوامع بشری است که نه تنها از دیدگاه پزشکی و سلامت جسمانی و روانی و بلکه از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز دارای اهمیت فراوان بوده و هرساله موجب بروز مخاطرات اجتماعی و مرگ و میرهای متعددی در سطح جهان میگردد. متاسفانه همگام با پیشرفت علوم جدید و توسعه تدابیر درمانی هر روزه ترکیبات جدید و مضرتری تولید میگردند تا اقشار بیشتری از جامعه بویژه جوانان و نوجوانان را در گرداب خود غرق کنند. صرف نظر از اهداف تولید کنندگان و توزیع کنندگان این مواد افیونی، عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و نبودن برنامه های جامع برای مبارزه بنیادی با این معضل بزرگ، عواقب و پیامدهای ناگواری را در سطح ملی و جهانی بدنبال خواهد داشت.

وی افزود:   هرچند آمار دقیقی از سوء مصرف مواد و داروها در دسترس نمی باشد ولی واقعیتهای جامعه رشد روزافزون این پدیده شوم را نشان میدهد. با توجه به اینکه الگوی سوء مصرف مواد در جوامع مختلف و حتی اقشار مختلف یک جامعه  نیز متفاوت بوده و عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و مذهبی در آن دخیل هستند، روشهای پیشگیری و برخورد با آن نیز در سطوح مختلف اجتماعی نیازمند برنامه ریزی خاص میباشد.

دکتر رحیمی گفت:  اطلاع رسانی و هشدارهای به موقع میتواند با معرفی ماهیت اصلی این پدیده شوم نقشی در روشن شدن اذهان عمومی داشته باشد.

 وی در پایان برخی از اثرات مخرب و ابعاد مختلف سوء مصرف مواد را بصورت مختصر بیان کرد:

  1. در طول تاریخ، رواج مصرف مواد مخدر با هدف استعمار ملتها صورت گرفته است.

  2. ناخالصی های موجود در انواع مواد مخدر، در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر بوده و مسمومیت با مواد مخدر یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها محسوب می گردد.

  3. مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحرانهای روحی از عوامل مستعدکننده فرد به سوء مصرف مواد میباشند.

  4. والدین گرامی هر گونه تغییرات رفتاری غیر عادی و ناگهانی مانند گوشه گیری، بی خوابی، بی حوصلگی، پرخاشگری، غیبت از محل کار و تحصیل، بی نظمی و ناامیدی در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی بررسی علت آن باشند.

  5. استعمال سیگار در نوجوانان و جوانان، اولین گام در جهت حرکت به سوی اعتیاد و سوء مصرف مواد است.

  6. استعمال سیگار سبب بروز انواع سرطان مانند سرطان مری، ریه، مثانه می شود.

  7. امتحان کردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی کنجکاوی، آغاز  حرکت در مسیر بی بازگشت اعتیاد است.

  8. بر اساس گزارشات موجود در برخی موارد مصرف حتی یک عدد قرص اکستازی، منجر به مرگ شده است.

  9. سکته های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلولهای مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی میباشند.

  10. مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب آور و آرام بخش میتواند سبب بروز مسمومیت های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف کننده گردد.

  11. تزریق مواد مخدر توسط سرنگ های آلوده و مشترک با خطر بروز انواع بیماری های عفونی خطرناک مانند ایدز و هپاتیت همراه است.

  12. مصرف مواد توهم زا مانند حشیش، اکستازی و LSD می توانند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع و خودکشی در فرد مصرف کننده شوند.

  13. مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، ازدیاد فشار خون، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد و بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانمها گردد.

  14. استفاده خودسرانه از فرآورده های قاچاق و بدون مجوز جهت بدنسازی و پرورش اندام در جوانان، خطرابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی را برای مصرف کننده در بردارد.

  15. یکی از عوارض روانی سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در جوانان، پرخاشگری و بروز رفتارهای ضد اجتماعی می باشد.

  16. موارد متعددی از مرگ های ناگهانی در اثر سوء مصرف داروهای نیروزا در ورزشکاران حرفه ای در جهان گزارش شده است.

۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۴:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید