اخبار

ضرورت حضور کارشناسان ناظر بر تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور

ضرورت حضور کارشناسان ناظر بر تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر ضرورت حضور کارشناسان ناظر بر تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور تاکید کرد.

دکتر امید عبدی امروز در نخستین همایش قطب های تجهیزات پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در هتل پارسیان این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه تجهیزات پزشکی در کنار دارو یکی از ابزار های لاینفک در بحث درمان است ، اظهار داشت: برخی بیماری هایی که واقعا مزمن هستند نیاز به تجهیزات مصرفی خانگی دارند تجهیزاتی که روز به روز مصرفشان بالا میرود ، تولیدشان گسترش می یابد و عاملی برای کاهش بار بیمارستان ها هستند.

وی ادامه داد: حضور کارشناسان تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی بیمارستانی یکی از نیازهای است که در حوزه طبابت و درمان احساس می شود زیرا عدم آگاهی از نحوه نگهداشت این تجهیزات سبب افزایش آمار خطای تشخیص، درمان و نهایتا خطای پزشکی می شود و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مسئولیت کارشناسان تجهیزات پزشکی در مراکز بیمارستانی در سطح نظارت بر عرضه و تولید در جهت تضمین کیفیت تجهیزات داخلی باید افزایش یابد ، تصریح داشت: در خیلی از کشورها در این قسمت سرمایه گذاری می شود و به این شیوه روند درمانی خود را تضمین می کنند.

دکتر عبدی به گامهای مهم چند سال اخیر کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود : با استقبال از تجهیزات پزشکی توانسته ایم با راه اندازی سامانه تجهیزات پزشکی در  روند عرضه و تولید یک نظم بخشی را بوجودآوریم.

 به گفته این مسئول در یکی دوسال اخیر قیمت تجهیزات پزشکی در کشور بدون کاهش کیفیت آن به یک سوم کاهش یافته است.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: یکی از گامهای اول طرح تحول نظام سلامت در کشور ساماندهی و نظامند کردن تجهیزات پزشکی  به عنوان یک کار مثبت در سطح کشور بود بطوریکه قبل از اجرای این طرح چهل تا پنجاه درصد از مراجعین به بیمارستان ها برای دریافت تجهیزات خود به خارج از بیمارستان ها مراجعه می کرد.

 وی بر ضرورت حضور کارشناسان ناظر بر تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها تأکید کرد و عنوان داشت :در خیلی از بیمارستان های کشور کارشناسان ناظر بر تجهیزات پزشکی می توانند اصول ایمنی تجهیزات کنترل کیفی را انجام دهند که پزشکان بتوانند بدون دغدغه با دستگاه ها کار کنند اما این مسئله در حال حاضر در کشور وجود ندارد و به عنوان یک خلاً بزرگ در این قسمت به شمار می رود.

دکتر امید عبدی اعلام کرد: بحث اصول کیفیت و کنترل نگرانی است که در حال حاضر وجود دارد رقابت های منفی که در این زمینه شکل گرفته است که باید در این زمینه ساماندهی صورت گیرد.

وی بر آموزش و توانمند سازی پرسنل ناظر بر تجهیزات پزشکی در راستای تضمین کیفیت تجهیزات و به روز رسانی تجربیات آنها به نحوی که باعث ارتقای سلامت جامعه شوند تأکید کرد و گفت: بحث مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور در تجهیزات به تولید ملی و اقتصاد ما ضربه می زند که سازماندهی و ایجاد کد رهگیری میتواند از این مسئله جلوگیری کند .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در گذشته ساختار تجهیزات پزشکی درکشور ساختار منظمی نداشت ، افزود :چندسالی است که این مسئله استقلال پیدا کرده است و سقف تولیدو عرضه را کنترل می کند.

به گفته این مسئول صنعت تولید داخلی ما باید ارتقاء یابدزیرا هم اکنون 60درصد از کالاهای پزشکی مارا واردات خارجی تشکیل می دهد و چشم انداز ما تا سال 2020 بر این است که این رقم کاهش یابد و درصد سهم واردات ما کم و درصد سهم صادراتمان افزایش یابد.

 دکتر امید عبدی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند سهمی در کیفیت و نوآوری داشته باشند از آنجایی که این شرکتها در سطح کشور توانسته اند تا حدودی موفق عمل کنند به همین دلیل می توانند در سطح تجهیزات پزشکی هم نقش آفرینی کنند.

 وی با بیان اینکه کسی نمیتواند ادعا کند کار طبابت را انجام می دهد اما به تجهیزات پزشکی نیاز ندارد، یادآور شد : سلامت بیمار و کیفیت کالا حرف اول را میزند که خوشبختانه چنین رویکرد در وزارتخانه وجود دارد اما خلاً های نیز هست که بایستی با تیم کارشناسی وزارت دانش خود را در بحث آموزش ها افزایش دهیم تا خلاً ها پرشوند . معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت :یکی از مشکلات موجود عدم اشراف به قانون تجهیزات پزشکی کشور است که کارشناسان می توانند با حضور خود در کارگاه ها اشراف و اطلاعات خود را در اختیار کارشناسان مربوطه قرار دهند تا آنان نیز این اطلاعات را بکار گیرندو در سطح تولید و عرضه قرار دهند.

وی در پایان به مقاومت برخی از مراکز درمانی و پزشکان کشور در استفاده از تجهیزات داخلی اشاره کرد و بیان داشت: این مسئله فاقد هر گونه پایه علمی است و باید در خصوص آن چاره اندیشی شود.

۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید