اخبار

رئیس دانشگاه : بازار عراق فرصتی طلایی برای سرمایه گذاران تجهیزات پزشکی استان

رئیس دانشگاه : بازار عراق فرصتی طلایی برای سرمایه گذاران تجهیزات پزشکی استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وجود مرز طولانی با کشور عراق فرصت ویژه ای را در اختیار استان قرار داده است که باید از این فرصت طلایی استفاده کرد و آن را در اختیار سرمایه گذاران قرار داد تا بتوانند بازار ویران و صفر عراق را از نظر تجهیزات پزشکی در اختیار خود بگیرند پیش از آنکه بقیه کشورها به این کار اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دکتر حسین کریم در دومین روز نخستین همایش قطب های تجهیزات پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در هتل پارسیان برگزارشد، با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت کارهای بزرگی در استان کرمانشاه انجام شد، اظهار داشت: استان کرمانشاه دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار بالایی است تا کارهای بزرگی در آن انجام شود.

وی ادامه داد: از سه سال پیش که طرح تحول سلامت در کشور اجرا شد کارهای خوبی صورت گرفت و می رفت که بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور برطرف شود اما اکنون در پایان کار با گرفتاری ها و چالش هایی رو برو شده ایم که کار را سخت تر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بحث تجهیزات پزشکی در طرح تحول سلامت پرداخت و  تصریح داشت: روزی که طرح تحول سلامت آغاز شد در حوزه تجهیزات پزشکی مشکلات عظیمی داشتیم که خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت در این بخش اکنون به مرحله ای هستیم که نسبت به روز اول تفاوت و تغییرات را می توانیم به خوبی حس کنیم.

وی افزود: پیش از اجرای طرح تحول سلامت مردم در بیمارستان ها سرگردان بودند، با وجود بیماری هایی که داشتند به دلیل هزینه های بالای درمانی به بیمارستان ها مراجعه نمی کردند اما با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه های درمانی مردم به سمت بیمارستان ها هجوم بردند که این امر به دلیل عدم تناسب بین این حجم از بیماران و میزان ناکافی تجهیزات نگرانی هایی ایجاد کرد که خوشبختانه به مرور سرو سامان داده شد.

دکتر کریم به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و آسان تر شدن دسترسی به آنها در بیمارستان ها اشاره و اضافه کرد: زمانی که بیماران در بیمارستان ها بستری می شدند اطرافیان آنها برای خرید تجهیزات پزشکی مجبور می شدند آواره خیابان شوند و در فروشگاه ها دنبال تجهیزات بگردند که پس از اجرای طرح تحول و دسترسی آسان تر به تجهیزات پزشکی در خود بیمارستان ها رضایت های بسیاری در این بخش به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در شروع طرح تحول سلامت بسیاری از دستگاه ها امضاء کردند که برای اجرای این طرح در کنار وزارت بهداشت باشند اما اکنون پا پس کشیده اند و وزارت ماند با چالش ها و مشکلاتی که به وجود آمده است که امیدوار هستیم با تدابیری که اندیشیده می شود این پیچ را به سلامت پشت سر بگذاریم و بقیه کارهای نیمه کاره را به اتمام برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به آشفتگی بحث تجهیزات پزشکی پیش از اجرای طرح تحول و ساماندهی آن پس از اجرای طرح اشاره کرد و گفت: شفاف سازی در بحث قیمت گذاری و تهیه ملزومات از دیگر کارهای انجام شده بود که منجر به افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولید داخلی شد تا جایی که امروز با این اقدامات صورت گرفته دیگر چشم همه به دنبال محصول خارجی نیستند بلکه به کیفیت ها نگاه می کنند، صادرات ها افزایش یافته و قاچاق کاهش.

به گفته این مسئول کمبود نیروی کارشناس فنی در مراکز درمانی یکی از چالش های کنونی در بحث تجهیزات پزشکی است که این نیروها موظف مراقبت و نگهداشت تجهیزات باشند.

وی بر ورود بخش خصوصی جهت نگهداشت وسایل و تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی تاکید کرد و افزود: بهره وری از تجهیزات پزشکی بحث مهمی است که چگونه باید از دستگاه هایی که وارد می شوند استفاده و نگهداری کرد؟ دستگاه های دولتی دلسوزی نگهداشت تجهیزات خود نیستند و از اموال و تحهیزات خود به خوبی نگهداری نمی کنند که در این راستا باید به فکر برون سپاری در این بخش و ورود بخش خصوصی باشیم.

دکتر کریم عنوان کرد: فرصت طرح تحول سلامت تنها یک بار اتفاق افتاد و ممکن است که دیگر این اتفاق نیفتد به همین دلیل باید قدر تجهیزاتی که به استان وارد شده اند را بدانیم و تمام مسئولین به فکر نگهداشت وسایل باشند و آن ها را از آسیب ها حفظ کنند.

وی توزیع امکانات را در سطح کشور عادلانه ندانست و تاکید کرد: در برخی از مناطق کشورفقر امکانات وجود دارد و امیدواریم در ادامه بحث طرح تحول سلامت فواصل این دو به حداقل برسد، مردم مناطق مرزی اگر شرایط استاندارد زندگی را داشته باشند هیچ گاه از وطن مادری خود به شهرهای دیگر کوچ نمی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه استان کرمانشاه را به لحاظ مرزی بودن و تجربه جنگ دارای شرایط ویژه ای دانست که باید متناسب با این شرایط باید به آن توجه و تامین امکانات شود.

 

به گفته این مسئول وجود مرز طولانی با کشور عراق فرصت ویژه ای را در اختیار استان قرار داده است که باید از این فرصت طلایی استفاده کرد و آن را در اختیار سرمایه گذاران قرار داد تا بتوانند بازار ویران و صفر عراق را از نظر تجهیزات پزشکی در اختیار خود بگیرند پیش از آنکه بقیه کشورها به این کار اقدام کنند.

وی بر لزوم احداث شرکت هایی در حوزه تجهیزات پزشکی در استان تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که باید مرتفع شود بحث انتقال تکنولوژی است بدین معنی که هر کالایی که به کشور وارد می شود باید تکنولوژی آن نیز وارد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رابطه با مقاومت برخی از پزشکان کشور در استفاده از کالاهای داخلی نیز گفت: با تضمین و ارتقای کیفیت خدمات داخلی می توان به پزشکان کشور ثابت کرد که کالاهای داخلی نیز کیفیت دارند و این مقاومت شکسته شود.

وی اعلام کرد: باید بحث شرکت های دانش بنیان خصوصا دانش بنیان دانشجویی گسترش یابد و تقویت شود.

دکتر کریم در پایان به بازنگری در تجهیزات پزشکی تاکید و یادآورشد: امیدواریم بتوانیم با حمایت ها در این بخش نواقص را نیز برطرف کنیم.

۱۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۴۷
۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید