اخبار

موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در استان نداشته‌ایم

موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در استان نداشته‌ایم

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است

دکتر ابراهیم شکیبا در این خصوص گفت: در پی مشاهده مواردی از تلفات طیور در شهر صحنه و دو روستای شهرستان کنگاور، اقدامات محافظتی و بهداشتی جهت کنترل این بیماری و ممانعت از بروز آن در استان آغاز شده و تاکنون موردی از انتقال این بیماری از طیور به انسان در استان گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی، شکیبا گفت: همچنین بر اساس گزارش اداره دامپزشکی استان هیچ موردی از بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور استان مشاهده نشده است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: توصیه می شود مردم از خرید مرغ زنده خودداری کرده و با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت تهیه کنند، همچنین محل نگهداری مرغ و تخم مرغ خام باید از غذاهای دیگر جدا باشد.

وی استفاده ازدستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ و شست و شوی مکرر دستها با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه پس از تماس را ضروری دانست.

دکتر شکیبا گفت: همچنین توصیه می شود از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز ، قو و ... و خرید و فروش، نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر خودداری شود.

دکتر شکیبا ادامه داد: در روستاها هم باید کودکان از بازی با طیور و پرندگان پرهیز کنند و پرندگان در مکانی دور از محل زندگی نگهداری شوند.

وی اظهار کرد: اگر بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علایم آنفلوانزا از جمله تب و گلو درد و سرفه و ... در فرد ظاهر شد، باید جهت درمان سریعا به مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری تب دار، حاد، ویروسی و واگیردار است که اهمیت آن به دلیل ایجاد پاندومی، قدرت ایجاد مرگ و میر بالا، غیرقابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی، سرعت بالای انتشار از نظر زمانی و عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیار بالا است.

دکتر شکیبا گفت: این ویروس از طریق تخم پرندگان آلوده و همچنین ترشحات تنفسی و فضولات این پرندگان که ممکن است بوسیله کفش، وسایل نقلیه، لباس، باد، کود حیوانی و وسایل آلوده در محیط پخش شود، قابل انتقال است.

وی عنوان کرد: شهروندان می توانند بیماری و یا مرگ پرندگان خود و هرگونه تلفات مشکوک طیور را به سامانه 1512 سازمان دامپزشکی و یا 190 مرکز بهدشت استان گزارش دهند تا در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری لازم صورت گیرد.

۲۹ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید