مقالات

مهارت مدیریت زمان

 ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
مهارت مدیریت زمان
ایا معمولابرای انجام کارهایی که می خواهید وقت ندارید؟ایا گاهی به خود می گویید کاش شبانه روز بیش از 84 ساعت بود ؟ایا افرادی را دیده ایدکه بگویند اگر یکباردیگر به دنیا می امدم جور دیگری زندگی می کردم؟ به نظر می اید این افراد احتیاج به مهارتی دارندکه مدیریت زمان نامیده می شود. تعریف مهارت مدیریت زمان وسیله ای است جهت: 1.صرفه جویی وجلوگیری ازاتالف وقت 2.داشتن امادگی قبلی برای فعالیت های اجتماعی 3.کاهش حجم کار 8.نظارت بر روند پیشرفت کارها ،تنظیم وقت موجود متناسب بااهمیت کارها و وظایف واطمینان حاصل کردن ارین که پروژه های درسی درطول ترم دانشجویی به خوبی پیش رفته ،کارها برروی هم جمع نمی شوندوبه صورت روزانه وهفتگی انجام می شوند ممکن است شما بگویید من وقت ندارم که وقتم را مدیریت کنم .اگر وقتی را به مدیریت زمان خود اختصاص ندهید،انگار زمان شمارا مدیریت خواهدکرد.دراین حالت زندگی شما بسیار اشفته شده وشما قادر نخواهیدبودآینده ورویدادهای پیش رو را پیش بینی کنید. مدیریت زمان به شما کمک می کند تا استرس واضطرابی راکه اغلب تجربه می کنید،کاهش دهید. مدیریت زمان توانایی برنامه ریزی ،به دیگران واگذارکردن کارها ،سازمان دهی ،هدایت وکنترل کارها را به فرد می دهد. پیش ازاین که به تنظیم ومدیریت ساعاتی که درهرروز دراختیارداریم چطور مدیریت کنیم تابه این اهداف برسیم. تعیین هدف تعیین هدف فرایند رسمی برنامه ریزی شخصی است .باهدف گذاری منظم ومداوم به شکل عادتی ،شما تصمیم می گیریدکه می خواهید به چه چیزی برسیدوگام های رسیدن به ان اهداف مرحله به مرحله چه هستند.فرایند هدف گزاری به شما کمک می کند تا انتخاب کنیدکه در زندگی می خواهید به کجا بروید؟انگاه می دانیدکه بایدبرروی چه چیزی تمرکز کنید تا به اهدافتان برسید.علاوه براین باتعیین اهداف برایتان روشن خواهدشد که چه کارهایی وقت تلف کردن است ودرراه رسیدن به اهدافتان کمکی به شما نمی کند. درچه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد؟ هرفردی بایدبداندکه درحوزه های مختلف زندگی چه اهدافی دارد.این حوزه ها عبارتنداز: هنری،معنوی/نگرشی،شغلی،تحصیلی،خانوادگی،مالی،فیزیکی /جسمی،اجتماعی ،لذت وتفریح،عمومی.
 درتعیین اهداف به این نکات توجه کنید: 1)هرهدف رابه صورت یک جمله مثبت بنویسید. 2)اولویت بندی کنید. 3)اهداف خود را حتما برروی کاغذ یادداشت کنید. 8)اهداف خود را کوچک وعملی نگه دارید. 5)اهداف خودرا به صورت فرایندی تعیین کنید،نه به صورت پیامدی 6)اهداف خودرا واقع بینانه تنظیم کنید. 7)اهداف خود را خیلی پایین وکم تعیین نکنید. می دانیم که هرشبانه روز متشکل از 28 ساعت وهرهفته شامل 7روز است .به این ترتیب هرکسی درطی هفته 164 ساعت دراختیارداردکه می تواند برای ان برنامه ریزی کند. چندتوصیه مهم: 1)بهتراست همیشه چندساعت خالی در برنامه خود درنظربگیرید تابه این ترتیب توسط حوادث پیش بینی نشده غافلگیرنشوید . 2)به این موضوع توجه کنید که در زمان های خاصی شمابرای انجام کارهای خاصی امادگی بیشتری داریدواگران کار بخصوص را به ان زمان بخصوص واگذارکنید،انگاه کیفیت وبازدهی کار شما افزایش می یابد.مثال :اگر عادت نداریدکه شب هنگام مطالعه کنید،درس خواندن را برای ساعات اخرشب برنامه ریزی نکنید.چون دراین صورت زمان لازم برای یادگرفتن درس تادوبرابر افزایش می یابد. 3)کمترخوابیدن زمان شمارا برای انجام کارها افزایش می دهد امااین افزایش الزاما مفید نیست.یک راه افزایش زمان،کمترخوابیدن است .اما کمتر خوابیدن خود می تواند منجربه کاهش توان فردی وحتی منجربه بیمارشدن بشود که دراین صورت برنامه کاری به کلی مختل خواهدشد.کمترخوابیدن به عنوان یک ابزار مدیریت زمان توصیه نمی شود. 8)برنامه های بزرگ ،نیازمند زمان زیادی هستند.
زمان لازم برای اجرای برنامه های بزرگ  ازراههای مختلف به دست می اید: 1-زمان انباشته،یعنی زمانی که شماهرکاردیگری رامتوقف می کنید تاتنها برروی یک چیز کارکنید.به این روش ،شیوه چسبیدن به کارگفته می شود. 2-زمان بافاصله ،دراین روش شما در طول زمان به تدریج هرروز بخشی از کاررا انجام می دهید.به این روش شیوه ی لاک پشتی می گویند..افرادی که وقت تلف می کنندعاشق این روش هستند. امتیاز شیوه لاک پشتی این است که به تدریج انجام می شوند کمتر فشاراور هستند،مدیریت انها اسانتر است وکمتر نظم عادی زندگی را مختل می کنند.عالوه براین شیوه لاک پشتی زمانی را نیز برای بازنگری کار واصالح خطاها فراهم می سازد. اشکال روش لاک پشتی این است که برخی برنامه ها محتاج تمرکززیاد به مدت طولانی هستندوباروش لاک پشتی نمی توان انها را پیش برد. به طورکلی زمانی که شما تااخرین لحظه منتظر می شوید تا انگیزه لازم رابرای انجام کاری پیداکنید،خودتان را به وسیله ترسیدن به جلو می رانید.این روش در دراز مدت موثر واقع نمی شود .خیلی بهتر،سالم تر وعاقالانه تر است که یادبگیرید با تشویق کردن وبه امید پاداش جلو رفته وهرکاری را به قطعات کوچک تروقابل مدیریت تر بشکنید.
 گرداوری: شیوا رستمی
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.