اخبار

مواد غذایی تراریخته چیست؟

مواد غذایی تراریخته چیست؟

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه عنوان کرد: در سال‌های اخیر واژه ای به نام تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته در قلمرو مواد غذایی ظهور و نمود یافته است که بسیاری از مردم شناخت صحیحی نسبت به آن ندارند.

مهندس لاله مظفری در برنامه رادیویی راه تندرستی سه شنبه 25 تیرماه گفت: با عنایت به اینکه زیربنای و شالوده اصلی موفقیت و توسعه کشور داشتن یک جامعه سالم است و جامعه سالم هم بایستی از یک رژیم غذایی درست برخوردار باشد، لذا اولین گام داشتن اطلاعات درست و شفاف از خصوصیات فرآورده های غذایی است که باید به نحو درست از سوی تولید کننده در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

تراریخته چیست ؟

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه با اشاره به ماهیت تراریخته گفت: موجودات زنده تغییر ژنتیک یافته به موجوداتی گفته می‌شود که از طریق روش های مهندسی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک تغییری در ساختار ژنتیکی آنها ایجاد می‌شود ، غذاهای تولید شده ، حاوی یا حاصل از موجودات تغییر ژنتیک یافته را غذاهای تغییر ژنتیک یافته یا تراریخته (GMO) می نامند.

چه مواد غذایی تراریخته می‌باشد؟

وی برخی از محصولات تراریخته را برشمرد و عنوان کرد: سویا ، ذرت ، پنبه دانه و کلزا که برای افزایش مقاومت در برابر آفت کش ها، حشرات و دیگر آفات محصولات کشاورزی  اصلاح شده اند برخی از محصولات تراریخته ای هستند که ما آنها را به خوبی می شناسیم.

 

اهداف تولید مواد غذایی تراریخته چیست ؟

مهندس مظفری افداف تولید مواد تراریخته را اینگونه بیان کرد: تولید این محصولات مزایایی هم برای گروه تولید کننده و هم گروه مصرف‌کننده دارد که می تواند شامل موارد زیر است؛

۱ افزایش مقاومت موجود تراریخته (گیاه )به برخی از آفت ها یا بیماری ها. 

۲ افزایش تحمل کم آبی، شوری و آب و هوای نامناسب برای کشت آن گیاه.

۳ بهبود کیفیت.

۴ افزایش بازارپسندی .

۵ افزایش تولید و عملکرد گیاه .

۶ افزایش بهره وری در کشاورزی .

۷ افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع کودها و سموم کشاورزی .

4 آیا مصرف مواد غذایی تراریخته توصیه می‌شود ؟

او افزود: موضوع اصلی مصرف مواد غذایی تراریخته در خصوص شیوه به کار گیری بیوتکنولوژی های کشاورزی است و موضوع دیگر در مورد مزایا و مشکلات احتمالی مصرف این محصولات و هم چنین درصد محصولات تراریخته است. مهم ترین هدف چه در گذشته و امروز اصلاح ژنتیک و نقش مثبت آن در عملکرد تولید مواد غذایی است که میتواند در امنیت مواد غذایی و توسعه پایدار در کشورهای در حال پیشرفت نقش داشته باشد.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی یادآور شد: لازم به ذکر است که تاکنون اثرات زیان‌آوری از مصرف محصولات GMO از نقطه نظر علمی به اثبات نرسیده است اما میتواند موجب نگرانی هایی در مورد آثار احتمالی منفی مصرف این محصولات بر محیط زیست و بهداشت انسان باشد.

از کجا بدانیم مواد غذایی مصرفی تراریخته است یا خیر؟

مهندس مظفری در پایان گفت: برای این هدف باید به قسمت معرفی ترکیبات درج شده بر روی بسته بندی و یا لگوی تراریخته (دایره سفید رنگ که کلمه تراریخته در آن قید شده است) که  از سال 97 درج آن بر روی بسته بندی کلیه ی مواد غذایی تراریخته از سوی سازمان غذا و دارو الزامی شده است  دقت شود.

 

۲۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید