اخبار

توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه

توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه

مدیرنظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم مواد غذایی در استان خبر داد و گفت: بیش از ۶۷۹ هزار کیلوگرم نیز کشف و معدوم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر شهریار مستوفی امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه شعار ملی روز غذا «اصلاح الگوی مصرف در جهت ارتقای الگوی سلامت» است، اظهار داشت: بر اساس آمار فایو۸۰۰ میلیون گرسنه در جهان داریم. همچنین دو میلیارد نفر در دنیا سوتغذیه پنهان دارند.

وی با بیان اینکه تولید مواد غذایی در آینده باید ۶۰ درصد افزایش یابد، افزود: درحال حاضر تولیدات غذایی جوابگوی جمعیت جهانی است البته به شرط رعایت شرایط  تولید و نگهداری سالم.

مستوفی با اعلام اینکه سالانه ۶۰۰ میلیون نفر دچار مسمومیت غذایی می شوند، گفت: مهمترین چالش امروزی الگوی مصرف است. به گونه ای که ۷۶ درصد بار بیماری ها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است که با افزایش مصرف نمک، قند و چربی، چاقی، دیابت و... رابطه مستقیم دارد.

وی افزود: ۷۰ درصد مردم ایران وزن متعادل ندارند و ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند. همچنین ۳۰ درصد سرطانها با چاقی رابطه مستقیم دارد.

مستوفی با بیان اینکه خاطرنشان کرد: تولیدات فله ای موادغذایی متولی ندارد و در آن افزودنی های غیرمجاز بالا است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف محصولات تراریخته در دنیا موافقان و مخالفانی دارد، بیان کرد: در زمینه کنترل محصولات تراریخته اقداماتی در سطح کشور انجام شده به گونه ای که این محصولات برچسب گذاری شده تا مصرف کننده با آگاهی انتخاب کند.

این مسئول افزود: الگوی تغذیه نامناسب یکی دیگر از چالشهای بحث برانگیز است. برهمین مبنا درصدد کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف قند، نمک و اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوار و صنایع هستیم.

میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی کرمانشاه کمتر از نیم درصد است

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوار نیم درصد است که در روغن های تولیدی استان کرمانشاه کمتر از نیم درصد است و در صنایع نیز این میزان ۲ درصد است.

وی گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر کشور ۹۲ هزار مرگ بر اثر بیماری های قلبی-عروقی است  که مصرف نمک، اسید چرب ترانس و فشارخون در آن نقش دارد.

این مسئول افزود: با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی می توانیم ۵۰ درصد بیماری های قلبی-عروقی، ۹۰ درصد دیابت و ۳۰ درصد سرطانها را کاهش دهیم.

مستوفی گفت: ۵۹۵ محصول غذایی، ۹۲ برند آشامیدنی و ۱۳۹ برند آرایشی و بهداشتی را مورد رصد قرار دادیم و ۳۴۲ نمونه برداری از محصولات کشاورزی همچنین ۲۴۴ مورد نمونه برداری  فلزات سنگین به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه نشانگر رنگی تغذیه و برچسب گذاری بر روی همه محصولات تولیدی انجام شده است، افزود:  ۱۰۰ درصد آرد کارخانه ها با اسیدفولیک و آهن غنی سازی شده است.

دکتر مستوفی از توقیف یک میلیون و ۹۱۵ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی خبر داد و گفت: بیش از ۶۷۹ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی نیز کشف و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه پایش برچسب گذاری ۱۲۰۰ محصول خوراکی و آشامیدنی انجام شده است، عنوان کرد: تقلبات در محصولات فله ای بیشتر از محصولات کارخانه ای است.

این مسئول با بیان اینکه درصدد تدوین طرح سلامت هشت محصول هستیم، درباره محصولات تراریخته عنوان کرد: مواد غذایی برگرفته از ذرت، سویا و پنبه دانه تراریخته هستند.

۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید