اخبار

مقابله با ویروس کرونا در محیط های اداری با چند راهکار ساده

مقابله با ویروس کرونا در محیط های اداری با چند راهکار ساده

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو: مهم‌ترین راه شیوع از شخصی به شخص دیگر است، ترشحات سیستم تنفسی و تماس (با سطوح یا فرد به فرد) از مهم‌ترین عوامل انتقال ویروس محسوب می‌شوند.

دکتر سمیه سلیمانی مهر گفت:  این روزها دغدغه همه ما مواجهه با ویروس کروناست و همه افراد به ویژه کسانی که کار آنها در محیط‌های اداری شلوغ و پررفت و آمد است، نگرانی ابتلا به این بیماری را دارند. بهتر است نکات زیر را در مکان‌های اداری و پرجمعیت به یاد بسپارید:

1- در اداره‌ها معمولاً مرسوم است در ساعاتی مشخص یک شخص وظیفه ریختن چای و بردن آن از اتاقی به اتاق دیگر یا از فرد به فرد دیگر را به عهده دارد. معمولا در کنار چای از قندانی استفاده می‌شود که روزانه خود قندان و قندهای موجود در آن در تماس با دست افراد زیادی قرار می‌گیرند. در این روزها که در اوج اپیدمی و شیوع بیماری هستیم، هریک از کارکنان بایستی مواد غذایی را که می‌خواهند در طول روز مصرف کنند (قند، خرما، بیسکویت، میوه و ...) را به صورت مجزا و برای مصرف یک روز خود به همراه داشته باشند. از استفاده از قندهای موجود قندان یا هر ماده خوراکی دیگری که در تماس با دستان افراد دیگر بوده، جداً پرهیز کنید.

2- مسؤولان ذی‌ربط در هر اداره باید وسایلی مانند ماسک و دستکش را در اختیار فرد یا افراد پذیرایی کننده قرار دهند تا از تماس مستقیم دست با ترشحات تنفسی آنها با لیوان‌ها یا دیگر وسایل مرتبط با خوردن یا نوشیدن کارکنان جلوگیری شود.

3- از آنجا که کارکنان اداره روزانه در تماس با وسایل زیادی از قبیل تلفن، رایانه، تلفن همراه و ... هستند و تمامی این وسایل سطوحی برای انتقال ویروس محسوب می‌شوند، باید قبل از خوردن هر ماده غذایی دستان خود را به صورت اصولی و صحیح با آب و صابون بشویند یا از محلول‌ها و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند. همچنین در فرد می‌تواند دستمال تمیزی را به صورت انفرادی برای تمیز کردن این دستگاه‌ها چند بار در روز استفاده کند. استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن وسایل مربوط به افراد مختلف توصیه نمی‌شود.

4- در اداره یا شرکت‌هایی که جمعیت کمی دارند، هر فرد می‌تواند وظیفه شستن وسایل شخصی مورد استفاده برای صرف غذا و نوشیدنی خود را به عهده بگیرد (مثل لیوان) و بلافاصله پس از شست‌وشوی دقیق با آب داغ و شوینده، آن را با دستمال تمیزی خشک و در محلی که در تماس با هوای حاوی ترشحات تنفسی یا دست افراد دیگر نباشد نگهداری کند. فراموش نکنیم این ویروس در جاهای مرطوب و سرد ماندگاری بیشتری دارد. ترجیحاً از ظروف عمومی برای صرف غذا استفاده نکنید (مثلاً سلف سرویس‌ها) و بهتر است ظروف یکبار مصرف را در این روزها جایگزین کنید. در ادارات یا شرکت‌ها با جمعیت بالای کارکنان نیز بایستی نهایت دقت در شست‌وشوی ظروف، خشک کردن و تماس نداشتن آنها با دست و ترشحات تنفسی به عمل آمده و نظارت صحیح توسط مسؤولی مربوط به عمل آید.

5- اگر کارکنان وعده‌های غذایی‌شان را از منزل به اداره می‌آورند و در یخچال تا زمان مصرف نگهداری می‌شود، باید طبقات نگهداری غذاهای پخته و غذاهای خام از یکدیگر متفاوت باشد. غذاهای پخته و آماده به مصرف باید در طبقات بالاتر و غذاهای خام در طبقات پایین‌تر قرار بگیرند تا از آلودگی متقاطع جلوگیری شود.

6- اگر همراه با خود غذا به محل کار می‌برید، دقت کنید غذاهای پخته نباید بیشتر از دو ساعت در دمای محیط قرار بگیرند و به محض رسیدن به محیط کار، غذا را به یخچال (دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد) یا تجهیزاتی با دمای بالاتر از 60 درجه سانتی‌گراد تا قبل از مصرف منتقل کنید. به یاد داشته باشید غذا قبل از مصرف باید کاملاً داغ شوند. از مصرف غذاهای سرد یا گرم کردن آنها به صورت درباز در این شرایط پرهیز شود.

*در نهایت تا حد امکان ضدعفونی محل کار و راهروا بصورت روزانه انجام شود و پرسنل از رعایت موارد بهداشتی دریغ نکنند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید