اخبار

رعایت نکات ایمنی در مصرف میوه و سبزیجات در پی شیوع بیماری کرونا

رعایت نکات ایمنی در مصرف میوه و سبزیجات در پی شیوع بیماری کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم سلامت میوه و سبزی است که مردم به صورت روزانه مصرف می‌کنند.

دکتر سمیه سلیمانی مهر با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در خصوص میوه ها و سبزیجات گفت: اولین توصیه این است که مردم تحت هر شرایطی میوه بخورند ولی قبل از مصرف حتماً پوست آن را بگیرند.سعی کنند میوه و سبزیجاتی انتخاب کنند که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشد.پس از ورود به منزل کیسه های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهند، به گونه ای که تماس با سایر وسایل منزل نداشته باشند سپس کیسه‌های پلاستیکی که در آن میوه وسبزی قرار داده شده را بلافاصله معدوم کنند و خود میوه و سبزی  باید خوب شسته شود. برای شستشوی میوه‌ها توصیه می‌شود، یک قطره مایع ظرفشویی و یک قطره وایتکس در یک ظرف بریزند و بعد مرکبات را داخل آن قرار دهید. مایع ظرفشویی به این علت استفاده می‌شود که کف کند و کشش سطحی آب را کاهش دهد.

او افزود: در مورد سیب حتماً بعد از شستشو با آب پوستش را بگیرید. در مورد سبزیجات کار سخت‌تر است. اگر دست کارگر آلوده باشد به سبزی منتقل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ویروس کرونا سنگین است و از طریق قطرک‌هایی که افراد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کنند، منتقل می‌شود. این قطرک‌ها حداکثر یک متر بیشتر پرتاب نمی‌شوند ولی هرچه جلوی آنها باشد، اعم از میوه و سبزی را آلوده می‌کنند. اگر این قطرک‌ها روی سبزی بیفتد، گندزدایی سبزی سخت‌تر است زیرا سبزیجات پرز دارند، توصیه این است که سبزیجات در این مدت پخته مصرف شوند. در واقع با توجه به اینکه سبزیجات  دارای پرز و گل و لای هستند، اگر حاوی ویروس هم باشند با شستشو  به راحتی از بین نمی‌روند بنابراین بهتر است در این زمان مصرف سبزیجات به ویژه سبزیجات برگی که موم هم دارند محدود شود یا پخته مصرف شوند.

دکتر سلیمانی مهر خاطرنشان ساخت: موضوع مهم دیگر این است که آیا ویروس در زمان برداشت محصول یا کاشت می‌تواند سبزیجات و میوه‌ها را آلوده کند و به انسان منتقل شود؟ در این زمینه باید بگویم، ویروس انسانی وارد بافت گیاهی نمی‌شود و برعکس ویروس‌های گیاهی هم به انسان منتقل نمی‌شود، حتی اگر وارد میوه شود، میوه را آلوده نمی‌کند بنابراین داخل میوه‌ها سالم است و تنها نگرانی آلودگی سطحی هنگام برداشت میوه است که با شستشو از بین می‌رود. وی تاکید کرد: نکته مهم در مورد کروناویروس این است که میوه و سبزیجات را در سطوح آلوده نگذارید و میوه و سبزی‌هایی که از بیرون خریداری می‌کنید داخل لگن تخلیه کنید و پلاستیک‌ها را دور بریزید و داخل سینک نگذارید.

سلیمانی مهر افزود: میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی را با یک قطره مایع ظرفشویی در یک ظرف پر از آب بشویید و بعد از آبکشی فراوان، به سرعت مصرف کنید. تا پیش از این برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی از مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزی استفاده می‌شد، این مایع همان پرکلرین است و در شرایط فعلی من توصیه می‌کنم به جای مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزی، همان مایع ظرفشویی یا وایتکس استفاده شود که بیشتر کارایی دارد اما توصیه اکید این است که سبزیجات را از برنامه غذایی خود حذف نکنید زیرا ضرری که نخوردن سبزی برای بدن ایجاد می‌کند به راحتی قابل جبران نیست بنابراین بهتر است سبزیجات پخته بخورید که هیچ گونه آلودگی ندارند.

وی در پایان گفت: توصیه میشود به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهند و به یاد داشته باشند مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیج عنوان توصیه نمی شود.

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید