اخبار

رژیم‌ غذایی و کرونا

رژیم‌ غذایی و کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: در طول اپیدمی کرونا، باید به یک رژیم غذایی معقول و منطقی پایبند باشیم و دستگاه ایمنی بدن خود را از طریق تغذیه متعادل بهبود بخشیم.

مهندس لاله مظفری گفت: برای یک رژیم غذایی مناسب، نکات زیر توصیه می‌شود:

1)      روزانه 250 تا 400 گرم غلات (شامل برنج، گندم، ذرت، جو) و سیب‌زمینی مصرف کنید.

2)      روزانه 150 تا 200 گرم غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا (شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر، لوبیا و فراورده‌های آن‌ها) مصرف کنید.

3)      از لبنیات خصوصا از انواع پروبیوتیک آن غافل نشوید .

4)      روزانه بیش از پنج نوع سبزیجات و میوه‌های تازه، ترجیحاً بیش از 500 گرم میل کنید. صیفی‌جات و میوه‌جات رسیده مانند اسفناج، کرفس، کلم بنفش، هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، سیب، کیوی و غیره را انتخاب کنید.

5)      همه روزه انواع جوانه ها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید .

6)      مصرف مکمل روی در دوز پایین مفید است . روی در حبوبات ، آجیل خام ، سبوس و جو فراوان است .

7)      چای سبز ، زعفران و زردچوبه بسیار مفیدند .

8)      مصرف چربی‌های با کیفیت بالا، از جمله روغن‌های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب n-9 برای پخت و پز و دانه‌های روغنی مغذی مانند بادام زمینی و گردو را قدری افزایش دهید. کل انرژی تأمین شده توسط چربی باید به 25 تا 30% از کل رژیم غذایی برسد.

9)      آب کافی بنوشید. روزانه 5/1 تا 2 لیتر در چند نوبت و مقادیر اندک. قبل یا بعد از غذا آب جوشیدۀ گرم، چای کم‌رنگ، سوپ سبزیجات، سوپ ماهی، سوپ مرغ و غیره نوش جان کنید.

10)   حیوانات وحشی را لمس نکنید و نخورید. برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و غذاها را به طور منطقی انتخاب کنید. غذای خام و پخته شده را از هم جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که گوشت کاملاً پخته شده است. اعضای خانواده باید از بشقاب‌های جداگانه غذا بخورند. از مصرف سیگار یا الکل جداً بپرهیزید.

11)   غذاهایی مانند سبزیجات تازه، میوه و آجیل سرشار از ویتامین‌های B، C و E هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان و تنظیم کنندۀ ایمنی اثرات قوی دارند، باید به عنوان مکمل مصرف شوند. سایر مکمل‌های غذایی را نیز می‌توان در مقادیر مناسب اضافه کرد.

12)   لوبیا و فراورده‌های لوبیا، زرشک و سایر مواد غذایی حاوی فلاوونوئیدها، بتائین و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است. همۀ این‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

13)   کسانی که اشتهایشان را از دست داده‌اند و به قدر کافی مواد غذایی مصرف نمی‌کنند، باید به مصرف ویتامین‌های B، C، A، D و سایر مواد مغذی بیشتر توجه کنند.

14)   در خوردن هیچ چیز زیاده‌روی نکنید. کل کالری دریافتی را کنترل کرده تعادل انرژی را حفظ کنید.

۱۲ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید