اخبار

فعالیت ۲۱ واحد تولید محلول‌های ضدعفونی و ماسک در کرمانشاه/ توزیع اقلام محافظتی در داروخانه‌ها

فعالیت ۲۱ واحد تولید محلول‌های ضدعفونی و ماسک در کرمانشاه/ توزیع اقلام محافظتی در داروخانه‌ها

دکتر شیرزادیان  مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس: در حال حاضر ۲۱ واحد تولید کننده محلول‌های ضدعفونی و ماسک در استان فعالیت دارند و به زودی ظرفیت تولید ماسک در استان افزایش خواهد یافت.

با شیوع بیماری ویروس کرونا در دنیا و به طبع آن در کشور با کمبودهای در حوزه ملزومات مصرفی مختص به ویروس کرونا مواجهه شدیم.

حدود ۱۷۰ هزار عدد ماسک سه لایه (ماسک جراحی) در روز، آمار تولید کارخانه‌های تولیدی در سطح کشور بود که با همت شرکت‌های تولیدی، واحدهای دانش‌بنیان و سازمان‌های مردم نهاد این عدد در اواسط شیوع بیماری به ۷۰۰ هزار عدد رسید.

براساس آمار وزارت بهداشت، الان ظرفیت تولید ماسک سه لایه به حدود ۳میلیون عدد در روز رسیده و در کنار آن نیز ۱۷۰هزار ماسک سوپاپ‌دار و ماسک‌های با حفاظت بالاتر برای کادر درمان تولید می‌شود.

با همت گروه‌های دانش‌بنیان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ۲ واحد دانش‌بنیان که در لیست وزارت بهداشت هم ثبت شده‌اند با ظرفیت تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ ماسک سوپاپ‌دار N95 شروع به فعالیت کرده اند که از هفته گذشته نیز دو شرکت دیگر نیز اضافه شده تا تولید به پنج هزار عدد در روز افزایش یابد.

در حال حاضر ۶ واحد تولید کننده ماسک سه لایه  با ظرفیت تولید ۴۰ هزار عدد در روز در استان فعالیت می کنندکه دو شرکت آن به صورت مکانیزه و نیمه اتوماتیک مشغول به فعالیت هستند.

در تلاش هستیم ظرفیت را به بالای ۶۰ هزار عدد در روز برسانیم و سه شرکت تولید ماسک به زودی به جمع این واحدهای خواهد پیوست.

با توجه به اولویت کادر درمان در استفاده از ماسک،  تا کنون حدود یک‌میلیون ماسک سه لایه بین مراکز درمانی دانشگاهی استان توزیع شده است.

تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰هزار عدد ماسک در داروخانه‌های شبانه‌روزی توزیع شده و نزدیک به ۲۰۰ هزار عدد نیز بین ۹۰ ارگان‌ و اداره دولتی استان تحویل گردیده است.

در سطح استان تولیدکننده دستکش لاتکس و معاینه نیتریل و وینیل را نداریم، سه تولید کننده دستکش نایلونی که مورد تایید نیز هستند در حال فعالیت می باشند.

دستکش لاتکس و معاینه اختصاصا برای معاینه و خدمات تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در شرایط عادی هم در استان و کشور برای تامین آن مشکل داشتیم.

تعداد 11 تولید کننده  ضدعفونی کننده سطوح و دست در سطح استان در استان وجود دارد  ومحلول‌های ضدعفونی کننده و ژل‌های دست به وفور در داروخانه‌ها حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است.

کمبودهای در خصوص دستکش و ماسک نه تنها در استان و کشور بلکه در کشورهای توسعه یافته دنیا نیز وجود دارد‌.

 کارگاه‌های خانگی نیز در راستای تولید ماسک سه‌لایه وارد میدان شده‌اند که ضمن ارج نهادن به زحمات این عزیزان باید با اطمینان از سلامت تولیدکنندگان از پارچه نبافته از جنس پلی استر استفاده شود و به بحث استریل آن‌ها نیز اهمیت دهند.

یک اتاق گرمخانه را به بحث استریل کردن این محصولات اختصاص دهند، ماسک‌ها را در دمای ۵۵ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۴ساعت یا ۷۰ درجه به مدت ۶۰ دقیقه استریل کنند.

 کرونا ویروسی جدید و رفتارهای ناشناخته بسیاری دارد، ماسک‌ها بازدارنده نیستند در هنگام استفاده از ماسک فاصله ۲ متر باید رعایت شود.

مردم برای خرید اقلام محافظتی از طریق داروخانه‌ها اقدام کنند و خرید از دستفروشان و مغازه‌ها به هیچ‌وجه مورد تائید ما نیست.

نظارت ما به صورت مستمر با هماهنگی پلیس امنیت، تعزیرات حکومتی و سایر ارگان‌ها  در حال انجام است و  ۹۰ پرونده تعزیراتی و قضایی در این خصوص تشکیل شده است.

وضعیت کرمانشاه در خصوص تولید ماسک، دسکتش و محلول‌های ضدعفونی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور خیلی بهتر است ولی مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله و عدم حضور در اجتماعات در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید