اخبار

مصرف داروها در زمان روزه داری

مصرف داروها در زمان روزه داری

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه:  با توجه به شیوع ویروس کووید 19 و بر اساس توصیه ها تنها افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و به بیماری‌های زمینه ای مبتلا نیستند، می‌توانند روزه بگیرند، لذا بهتر است از سلامت خود و نداشتن بیماری‌های زمینه ای اطمینان حاصل کنید.

دکتر وریا رحیمی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید موارد زیر باید به دقت رعایت گردد:

·         تمامی نکات بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت می بایست رعایت شود.

·         مرتبا دست‌های خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید.

·         فاصله اجتماعی را به دقت رعایت کنید.

·         بین افطار تا سحر حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

·         از نزدیک شدن به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا پرهیز کنید.

·         از محیط‌های بسیار خشک دوری کرده و از وجود تهویه مناسب در محیط اطمینان حاصل کنید.

·         در فاصله بین افطار تا سحر از مصرف بیش از اندازه چای غلیظ، قهوه و شیرینی خودداری کنید.

·         میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید.

·         از توصیه‌های تغذیه ای اعلام شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیروی کنید

مصرف داروها در روزه داری :

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه ادامه داد: برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می کنند ، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

دکتر رحیمی افزود: نکته اصلی که باید به آن اشاره کرد این است که بارداری ، شیردهی و برخی از بیماریها مانند دیابت، فشارخون ، روده تحریک پذیر ، یبوست ، زخمهای سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر) ، اختلال کلیوی ، بیماری های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم می باشد پیش از اقدام به روزه داری ، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها ، مشورت نماید.

او افزود: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود ، اقدام به قطع دارو ، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف بنمایند . رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم کارآیی دارو ، عدم دستیابی به اثرات درمانی ، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود. چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری ، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد ،   می بایست به نکات زیر توجه نماید.

وی خاطرنشان ساخت: بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری می باشند. پزشکان علاوه براینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند در صورت داشتن شرایط روزه داری می بایست توصیه های لازم را ارائه بنمایند.

دکتر رحیمی ادامه داد: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثر بخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور) ، برای جلوگیری از  ازدست رفتن آب بدن ، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار بنماید.

وی افزود: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند، مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول نمود.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت: جهت درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی بنماید که به جای چند بار مصرف در طی روز ، یک یا دوبار در روز مصرف شود.

وی عنوان کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود می باشند.در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چها بار در روز ، پزشک می تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می شود توصیه نماید.

دکتر رحیمی افزود: تغییر نحوه مصرف برخی از داروها ( از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن می باشد. در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی ، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل پوستی  تجویز نماید.

وی در ادامه گفت: درخصوص بیماران دیابتی، هرچندروزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد. بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند . در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم می باشد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید