اخبار

کشف و توقیف برچسب های اصالت و سلامت تقلبی

کشف و توقیف برچسب های اصالت و سلامت تقلبی

مدیر نظارت بر مواد غذایی آریشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو از کشف و توفقف تعداد زیادی برچسب اصالت و سلامت جعلی از سطح عرضه خبر داد.

دکتر شهریار مستوفی گفت: طی بازدید کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو که در روز سه شنبه ششم خردادماه صورت گرفت،  تعداد زیادی برچسب اصالت و سلامت تقلبی کشف و توقیف شد.

وی افزود: این برچسب ها توسط افراد سودجو بر روی کالاهای سلامت محور از جمله مواد خوراکی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی درج می شود تا خریدار فکر کند کالای اصل خریداری می کند.

دکتر مستوفی عنوان کرد: برچسب اصالت برچسبی سفید کاغذی با حاشیه های زرد و نوشته های مشکی است، که بر روی آن بارکد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سریال محصول نوشته شده و طبق قانون لازم است بر روی تمام داروها، محصولات پزشکی، آرایشی، بهداشتی و سلامت محور الصاق شود.

 موارد نوشته شده بر روی برچسب اصالت کالا چیست:

اول از همه شناسه ی تجاری محصول است که یک کد ۱۴ رقمی را شامل میشود این شناسه در سطح جهان برای هر نوع کالایی کاملا اختصاصی بوده و به اختصار به آن GTN میگویند.

دومین مورد شناسه ای ۲۰ رقمی است که شناسه ای برای ردیابی و رهگیری است و برای هر واحد محصول بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته میشود و به اختصار به آن UID میگویند.

سومین مورد شماره سری ساخت محصول است که شناسه ای برای شرکت تولید کننده محصول به شمار می رود که به هر سری از ساخت آن محصول اختصاص میدهند و به اختصار به آن LOT میگویند.

تاریخ انقضای محصول است که با این حروف اختصاری EXP شناخته میشود.

مورد بعدی کد اصالت ۱۶ رقمی است که به صورت محلی پوشش دار و قابل اسکرچ کردن و روی بارکد کالا قرار دارد، این کد برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه اسکرچی میتواند اصالت کالا را چک کند.

برچسب هایی که روی کالاهای سلامت محور چسبانده می شود، دیگر به خودی خود بیانگر اصالت کالا نیستند و حتما باید از سامانه www.ttac.ir یا پیامک 20008822 ، استعلام شوند در این میان برخی افراد سودجو اقدام به چاپ و الصاق برچسب های تقلبی بر روی کالاهای فاقد مجوز بهداشتی نموده و اقلام فوق را در انبارها و سطح عرضه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی توزیع می نمایند .

سه راهکار برای بررسی اصالت کالا :

اولین راه استعلام از طریق بارکدخوان گوشی تلفن همراه و سامانه TTAC

به این منظور باید اپلیکیشن این سامانه روی گوشی هوشمندتان نصب شده باشد، و بعد با استفاده از آن به سادگی بارکدهای روی برچسب را چک میکنید.

دومین راه استعلام از طریق سامانه پیام کوتاه یا تلفن گویاست

اول از همه لازم است کد ۱۶ رقمی را که توسط لایه ای پوشیده شده خراش بدهید و بعد از آن شناسه را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال نموده و یا همچنین با استفاده از شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار داده وکنترل کنید.

سومین راه از طریق این آدرس الکترونیکی است ttac.ir

زمانی که به آدرس بالا رفته و کدهای مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد کنید میتوانید از اصالت کالای مربوطه ی خود استعلام بگیرید.

۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید