اخبار

اختراع ماست سبزیجات پروبیوتیک با محتوی فیبر بالا توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو کرمانشاه

اختراع ماست سبزیجات پروبیوتیک با محتوی فیبر بالا توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو کرمانشاه

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو: این اختراع با همت و تلاش بی وقفه مهندس لاله مظفری ، دکتر نرگس شهبازپور و دکتر کامبیز ورمیرا به ثبت رسید. هدف از این اختراع تولید یک ماست پروبیوتیک  و پرفیبر که علاوه بر خواص درمانی فیزیولوژیک دارای خواص پروبیوتیک هم است می باشد و با توجه به اینکه یکی از اهداف صنعت غذا ایجاد تنوع است لذا تیم مخترع بر آن شدند  تا این فراورده لبنی را تولید نمایند .

دیابت بیماری مزمنی است که از زمانهای دور شناخته شده و یکی از معضلات پزشکی اجتماعی جوامع کنونی نیز می‌باشد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز حدود 1.5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و شیوع آن در ایران طی سالهای 1995 تا 2000 حدود 68% بوده است.

بر پایه بررسی‌های به عمل آمده، عوارض ناشی از دیابت در 50% موارد منجر به قطع اندام تحتانی و در 25% موارد منجر به نارسایی پیشرفته کلیوی می‌گردد و شایع ترین علت کوری و بیماریهای قلب و عروق به ویژه آرترواسکلروز است.

روش‌های درمانی توصیه شده جهت این افراد استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی پایین آورنده قند خون به همراه ورزش و رژیم غذایی است. در این میان رژیم درمانی یکی از ارکان مهم در کنترل این بیماری است].

اثرات سودمند فیبرهای غذایی در کنترل بیماران دیابتی به خوبی شناخته شده و در طی 20 سال گذشته فیبر به عنوان یک فاکتور تغذیه‌ای مهم در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن به کار رفته است. منابع مختلف علمی نشان می‌دهند که مصرف روزانه 20 تا 30 گرم فیبر در رژیم غذایی بیماران دیابتی می‌تواند خطر بیماریهای قلبی عروقی را در آنها 25 درصد کاهش دهد

به علاوه برخی مطالعه‌ها نشانگر آن است که فیبرهای رژیمی باعث کاهش قندخون، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش جذب چربی و کلسترول و افزایش HDL می‌شود. انجمن دیابت آمریکا مصرف روزانه20  تا 35 گرم فیبر را توصیه می‌کند.

از طرف دیگر غذاهای فراسودمند موضوع روز مورد توجه در جهان و یکی از رو به رشدترین گروه‌های مواد غذایی به شمار می آیند. مطالعات بسیاری نشان داده است که دریافت برخی مواد غذایی ارتباط مستقیم با کاهش برخی از بیماریها دارد. استفاده از این نوع اقلام غذایی و یا استخراج عصاره ماده موثر آنها و افزودن آن به سایر مواد غذایی در صنعت غذا رویکرد جدیدی است و در مجموع این نوع مواد غذایی تحت عنوان غذاهای فراسودمند (عملگرا) نامگذاری شده اند. غذاهای فراسودمند افزون بر ارزش تغذیه ای پایه، دست کم دارای یک خاصیت مشخص و به اثبات رسیده ارتقا سلامت و پیشگیری کننده و یا کاهش دهنده بیماری هستند. در این میان پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که دارای اثرات سلامت بخش بر میزبان هستند و وقتی به میزان کافی مصرف می شوند می توانند باعث جلوگیری از عفونتهای گوارشی شوند و دارای فعالیتهای ضدمیکروبی، اصلاح متابولیسم لاکتوز، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی هستند.

همچنین این روزها که بحث تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کرونا وجود دارد استفاده از محصولات پروبیوتیک در کنار دیگر مراقبت های بهداشتی می تواند راهکار مناسبی جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

در پایان از زحمات بی شائبه مهندس پدرام رمضانی   مدیر تولید و مدیر واحد تحقیقات شرکت لبنی  مانیزان و همچنین  مدیر عامل محترم این مجموعه  جناب آقای مهندس امیرحسین صفری که در این راه کمکهای  فراوانی نمودند تشکر و تقدیر می گردد . امید است که بتوان با تولید انبوه  این محصول گامی ارزنده در راه سلامت عموم مردم برداشت .

گفتنی است پیش از این، ترخینه پروبیوتیک توسط دکتر نرگس شهبازپور به ثبت رسیده است.

0

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید