اخبار

بهره مندی از نذورات ماه محرم در سایه سلامت

بهره مندی از نذورات ماه محرم در سایه سلامت

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو: با توجه به شیوع ویروس کرونا، حال و هوای ماه محرم امسال با سال­های گذشته متفاوت است. در این راستا باید توجه ویژه­ای به نحوه تهیه، توزیع و استفاده از نذورات داشته باشیم.

مهندس محسن شمسی گفت: طبیعی است در این شرایط برخی افراد از پذیرفتن یا مصرف نذری پرهیز کنند. به همین دلیل توصیه می­شود طبق دستورالعمل­های مدنظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا عمل شود و در صورتی که از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد، نذورات متبرکه حسینی به سمت کمک­های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی خاص و خشک به صورت تحویل در منزل برود. این شیوه توزیع نذورات شاید شور و حال نذری دادن هر سال را نداشته باشد، اما در عوض بهداشتی است، سلامتی عزاداران حسینی را به خطر نمی­اندازد و به علاوه از این طریق می­توان مواد غذایی را در تنگنای اقتصادی کنونی به دست نیازمندان واقعی رساند.

وی افزود:  در صورتی که به جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان که قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه کنند، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت کارشناس­های بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند.

مهندس شمسی اظهار داشت: در صورت پخت نذری در منزل و در زمان توزیع از تجمع افراد بپرهیزید و افراد مشارکت­کننده در فرآیند پخت و پز حتماً از ماسک و دستکش استفاده شده و حتماً از ظروف دردار برای بسته­بندی غذای نذری استفاده کنید. همچنین از حضور افراد مبتلا یا افرادی که هر گونه علائم مشکوک به کرونا دارند در محل تهیه و توزیع غذای نذری پرهیز شود و هر چه فضای پخت و پز خلوت­تر باشد، احتمال قطع زنجیره انتقال بالاتر می­رود.

وی ادامه داد:  توزیع نذری باید به گونه­ای صورت گیرد که از تجمع مردم جلوگیری شود. بهتر است غذا پس از بسته­بندی توسط نذری­دهندگان به صورت تحویل در منازل توزیع شود. ایستگاه­های توزیع شربت، چای، شیر و غیره  به دلیل تجمعات مردمی، محل مستعدی برای انتقال ویروس کرونا هستند. افرادی که سال­های قبل چنین نذوراتی داشته­اند بهتر است طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و با نظر مراجع، نذورات خود را به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل کنند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو تاکید کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت پذیرایی در حین مراسم عزاداری ممنوع است. اگر در برخی اماکن نوشیدنی یا مواد غذایی در حین عزاداری توزیع شد، از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا به دلیل تجمع احتمال آلودگی ظروف و انتقال آلودگی وجود دارد.

وی در ادامه به عموم مردم توصیه کرد:

مواد غذایی خشک نظیر برنج، انواع مواد غذایی بسته­بندی شده نظیر روغن، رب گوجه­فرنگی و سایر اقلام بسته­بندی شده گزینه­های مناسبی برای توزیع نذری و رساندن کمک­های شما به دست نیازمندان است.

اگر قصد توزیع گوشت مرغ یا گوشت قرمز را دارید، زنجیره سرما را در حین انتقال حفظ کرده و اقلام ذکر شده را با بسته­بندی مناسب و در حداقل زمان ممکن توزیع کنید.

در صورتی که به جا آوردن نذر از نظر شرعی غیرقابل تغییر بود، آن دسته از نذردهندگان که قصد دارند در منزل و به صورت محدود نذری تهیه کنند، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با نظارت کارشناس­های بهداشتی پخت و توزیع را انجام دهند.

از قبول نذوراتی که در ظروف روباز و به خصوص از سوی افراد بدون ماسک توزیع می­شود، پرهیز کنید.

به هیچ وجه نذری را به محض دریافت در محیط بیرون از خانه مصرف نکنید. در صورتی که نذری دریافت کرده­اید، آن را از ظرف یک بار مصرف خارج و قبل از مصرف، حتماً گرم کنید. ویروس کرونا به دمای بالا حساس بوده و از بین می­رود.

۴ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید