اخبار

کاهش مصرف نمک گامی مهم در کاهش بیماریهای قلبی، عروقی و فشارخون

کاهش مصرف نمک گامی  مهم در کاهش بیماریهای قلبی، عروقی و فشارخون

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو به مناسبت هفته غذا: فشار خون بالایکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیردرجهان و درکشور ما وهچنین مهمترین عامل خطر وقوع بیماریهای قلبی وعروقی در کشور می باشد.                                                                                                                

دکتر شهریار مستوفی گفت: فشار خون بالایکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر درجهان و درکشور ما و هچنین مهمترین عامل خطر وقوع بیماریهای قلبی و عروقی در کشور می باشد.                                                                                                                 

وی افزود: شهرشینی؛ استفاده از وسایل مدرن  که فعالیتهای فیزیکی را درطول روز کاهش می دهد مانند استفاده از کامپیوتر وتلویزیون وبه طور خلاصه ماشینی شدن زندگی تحرک انسانها را در دهه های اخیر کاهش داده است.

 دکتر مستوفی خاطرنشان ساخت: درحقیقت با تغییر درشیوه زندگی افراد یعنی تحرک کمتر و تغذیه نامناسب خطر ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر مانند فشار خون بالا - بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

 وی یادآور شد: حدود30%از جمعیت کشور فشار خون بالا دارندوسالانه97%از موارد مرگ براثر فشار خون درکشور به وقوع می پیوند.                

او گفت: متاسفانه 40% از جمعیت کشور که فشار خون دارند ازبیماری خود مطلع نیستند. مهمترین علت ابتلاء به فشار خون در افراد مصرف نمک زیاد ست که متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور ما بسیار بیشتر از میزان مطلوب ومیانگین جهانی است.

مصرف روزانه 2300 میلی گرم (معادل 3/ 2گرم) بیشترین میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست. هرچند امروزه ازسوی بسیار ی از سازمانهای سلامت  مصرف روزانه 1500 میلی گرم را بسیار موثر تر درکنترل فشار خون می دانند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو با اشاره به اهداف سازمان غذا و دارو در خصوص کاهش مصرف نمک گفت: یکی از مهمترین برنامه های سازمان غذا ودارو کاهش 10%نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی  با اولویت فرآورده های پر مصرف و پر خطر  در راستای کاهش بیماریهای قلبی ،عروقی وفشارخون است.

وی ادامه داد: به مردم عزیز توصیه می شود درهنگام خرید موادغذایی به چراغ راهنمای تغذیه ای درج شده برمحصولات توجه کنند. به بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند اکیدا توصیه میشود در هنگام خریدمواد غذایی فراورده هایی را انتخاب نمایند که در چراغ راهنمای تغذیه ای درج شده بر آنها  میزان نمک سبز رنگ می باشد.

دکتر مستوفی در پایان افزود: بدون شک حذف نمکدان در سفره خانوار می تواند درکاهش میزان مصرف نمک ومتعاقب آن کاهش بیماریهای قلبی، عروقی وفشارخون بسیارموثر واقع شود.

۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید