اخبار

آنچه باید از تداخلات غذائی بدانیم

آنچه باید از تداخلات غذائی بدانیم

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: بعضی از موادی که برای طبخ غذا انتخاب می‌کنیم با یکدیگر ناسازگارند. این ناسازگاری فقط مربوط به طعم غذا نیست بلکه می تواند به بدن آسیب برساند.

دکتر سمیه سلیمانی مهر در گفتگو با روابط عمومی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت: گاهاً مصرف همزمان دو ماده‌ی غذائی به صورت توام می‌تواند جذب برخی از مواد مغذی را سرکوب نماید یا حتی به سیستم گوارش شما آسیب برساند.

گوشت قرمز و لبنیات:

وی گفت: مصرف همبرگر با پنیر یا کباب با دوغ لذت آن‌ها را دو چندان می‌کند اما جالب است بدانید آهن و کلسیم از جذب یکدیگر جلوگیری می‌کنند. مطالعات متعددی این موضوع را اثبات کرده است اگرچه این موضوع همچنان تحت بررسی است. بنابراین اگر گوشت را با هدف تأمین آهن مصرف می‌کنید، بهتر است عادات رژیمی خود را تغییر دهید و همراه با آن لبنیات مصرف نکنید. افراد می توانند برای نفع بیشتر از آهن مواد گوشتی آن را با آبلیمو یا آب نارنج میل کنند.

چای با شیر:

دکتر سلیمانی مهر تصریح کرد: چای سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که بسیاری از آن‌ها ضد سرطان هستند. اما جالب است بدانید کازئین (پروتئین شیر) اثرات مفید این ترکیبات را خنثی می‌نماید.

میوه با مواد نشاسته‌ای:

او گفت: میوه‌ها زمانی که به تنهائی مصرف شوند گوارش سریعی دارند حال اگر آن‌ها را با مواد دیر هضم مثل غلات مصرف نمائید زمان عبور آن‌ها از سیستم گوارشی افزایش یافته و مدت زمان طولانی‌تری در آنجا باقی می‌مانند. در نتیجه تخمیر شده و ایجاد نفخ و سایر مشکلات گوارشی می‌نمایند.

سالاد با سس‌های کم چرب یا بدون چربی:

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو  عنوان کرد: برخی سبزیجات مورد استفاده در تهیه سالاد نظیر هویج و گوجه فرنگی غنی از ترکیبات مفیدی به نام کارتنوئیدها می‌باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این ترکیبات تنها زمانی از سالاد قابل جذب هستند که با مواد حاوی چربی نظیر روغن سالاد یا سس‌های حاوی روغن مصرف شوند. در غیر این صورت بدن ما نمی‌تواند این ترکیبات محلول در چربی را جذب و از فواید آن‌ها استفاده کند.

آب پرتقال یا میوه‌های اسیدی با غلات:

دکتر سلیمانی مهر یادآور شد: ممکن است فکر کنیم، یک لیوان آب پرتقال با غلات صبحانه می‌تواند وعده‌ی غذائی مناسبی برای شروع یک روز باشد اما جالب است بدانید آب میوه‌های ترش آنزیم‌های هضم کننده‌ی نشاسته را مهار می‌کنند. بنابراین ممکن است روز را با بروز مشکلاتی در شکم خود آغاز کنید!

خربزه با عسل:
او تاکید کرد: معلوم نیست چه کسی خربزه به آن شیرینی را لازم دانسته با عسل بخورد که بحث کشنده شدن آن به سایت های اینترنتی و یا عموم مردم هم برسد. خوب است بدانید اغلب تداخل های غذایی تهدیدکننده سلامت مصرف کننده نیست. در عسل و خربزه ترکیباتی وجود دارد که بر اثر تماس مقادیر زیاد، با هم واکنش نشان داده و به ماده سفت و سختی تبدیل می شود که هضم آن دشوار و در برخی افراد می تواند باعث انقباضات قولنجی و دردهای شکم شود، اما این درد در حدی نیست که بتواند به مرگ منجر شود. قدرت هضم، نوع مزاج، توانایی بدنی، سن، جنس و حساسیت های غذایی از جمله مواردی است که می تواند در بروز این حالت که در اصطلاح به آن نابردباری غذایی می گویند، دخیل باشد.

ماده غذایی با طبع سرد یا گرم

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو یادآور شد: به عقیده حکمای طب سنتی اگر چند ماده غذایی با طبع سرد یا گرم را همزمان مصرف کنیم، باعث برهم خوردن تعادل مزاجی ما می شود و دستگاه گوارش را دچار اختلال می کند. به همین دلیل خوردن خوراکی هایی با طبع سرد همچون ماست و ماهی، ماست و ترشی یا مخلوط کردن ماست با انواع چاشنی های ترش سالاد بخصوص در سرد مزاجان می تواند باعث ضعف عمومی بدن، کندی حرکت، سنگینی پلک ها، خواب آلودگی، جمع شدن آب در دهان، تهوع، سردرد، سوزش و نفخ معده و دیرهضمی شود. این را هم بدانید اگر کسی بر اثر تجربه متوجه شد با غذای خاصی ناسازگاری دارد فقط باید از مصرف آن غذا خودداری کند.

وی به سایر غذاهائی که نباید با هم مصرف شوند اشاره کرد و گفت: سایر غذاهایی که نباید با هم مصرف شوند عبارتند از (ماهی با شیر، ماست، عسل، جوانه‌ها و تربچه )(مصرف شیر پس از میگو یا بر عکس) (نوشیدن شیر پس از مصرف سبزیجات برگی)(مصرف ماست با گوشت مرغ )(مصرف موز با ماست یا خرما یا کره).

۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید