اخبار

خستگی مزمن بعد از بهبودی کرونا

خستگی مزمن بعد از بهبودی کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: بسیاری از افراد بعد از بهبودی بیماری کرونا، با عارضه بهداشتی طولانی‌مدتی به نام سندروم «خستگی پس از ویروس» مواجه خواهند شد.

مهندس لاله مظفری در گفت و گو با روابط عمومی معاونت غذا و دارو گفت: این نوع خستگی ارتباطی با کار زیاد، اضطراب یا بی‌خوابی هیچ درمان تأیید شده‌ای برای سندروم خستگی پس از ویروس وجود ندارد اما متخصصان می‌گویند بیماران مبتلا با گذشت زمان، به تدریج بهبود می‌یابند.

وی افزود: سندرم خستگی مزمن  (Chronic fatigue syndrom وضعیتی است که نشانه اصلی آن خستگی مفرط و مزمنی است که با انجام هرگونه فعالیت ذهنی یا جسمی به مراتب شدیدتر می‌شود. این بیماری با انواع دیگر خستگی مزمن و معمول مانند خستگی ناشی از کم خونی، کمبود ویتامین دی ، افسردگی و … متفاوت است و وجه اصلی این تفاوت در بدتر شدن علائم پس از فعالیت فیزیکی یا فعالیت فکری در این بیماری است.

او تصریح کرد: همچنین این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی رخ نمی‌دهد، بلکه با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی‌رود. این خستگی تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت ذهنی و بدنی و توان فرد را به شدت کم می‌کند.

مهندس مظفری افزود: در اکثر موارد این بیماری پس از یک یا چند عفونت ویروسی یا آسیب فیزیکی به گردن مثلاً در تصادفات رانندگی یا ورزشی شروع می‌شود. اما مهمترین عامل عفونت‌های ویروسی است.

وی در ادامه علائم این عارضه را برشمرد:

1.       تشدید خستگی خصوصاً بعد از فعالیت بدنی یا ذهنی  ، احساس ضعف و بیماری و سرگیجه که گاه تا هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد

2.       سرگیجه و سنگینی سر و گیجی

3.       ضعف شدید خصوصاً پس از بیدار شدن در صبح

4.       سردردهای مزمن و جابه‌جا شونده

5.       خستگی و التهاب مزمن چشم و تاری دید و حساسیت چشم به نور

6.       اشکال در به خواب رفتن و بیدار شدن متوالی در شب

7.       حساسیت به تغییرات دما حساسیت به گرمای تابستان یا سرمای زمستان

8.       تشنگی شدید و احتیاج به دفع سریع ادرار

9.       حمله‌های پانیک خصوصاً پس از مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی خاص به دلیل به هم خوردن تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک.

10.   از آنجاکه میزان هورمون آدرنال در برخی  افراد مبتلا به CSF ناکافی است ممکن است در برخی بیماران (به جز بیماران مبتلا به پرفشاری خون و نارسایی قلبی) نیاز به نمک و آب افزایش یابد.

او گفت: درد عضلات یا سایر علائم بیماری ممکن است سبب شود برخی افراد مبتلا به CFS فعالیت بدنی خود را کاهش داده و به تدریج چاق شوند. همچنین این افراد ممکن است به علت مصرف برخی داروها، عدم توانایی برای آماده سازی مواد غذایی مناسب و یا با هدف بالا بردن میزان انرژی بدن به مصرف غذاهای پرکالری رو آورند. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش مصرف غذاهای پرکالری مانند بیسکوئیت، شکلات، کیک، چیپس و نوشیدنی های شیرین می تواند با افزایش وزن در این افراد مقابله کند

مهندس مظفری افزود: در برخی بیماران نیز ممکن است به علت کاهش اشتها، احساس ناخوشی و خستگی خرید و تهیه مواد غذایی با مشکل روبرو شده و این امر منجر به کاهش وزن شود. در این افراد مصرف منظم مواد غذایی که تهیه آن ها آسان و سریع است و نیز تنقلات مغذی و مفید می تواند از کاهش وزن جلوگیری نماید.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروتاکید کرد:  افزایش تعداد وعده های غذایی به ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده برای بسیاری از افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن مفید بوده و سبب بهبود انرژی بدن می شود. مواد غذایی با نمایه گلیسمی (GI) پایین مانند غلات سبوس دار به ثابت نگاه داشتن میزان انرژی بدن کمک می کند. به همین منظور به این افراد توصیه می شود از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی شکر که دارای GI بالا هستند خودداری کرده و در طول روز حتماً میوه، سبزی و غلات سبوس دار مصرف کنند.

   

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو عنوان کرد: در افراد مبتلا به CSF مصرف پروتئین کافی می تواند به ثبات قند خون کمک کند. لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی و حبوبات از منابع خوب پروتئین محسوب می شوند.

وی افزود: برای بهبودی هرچه سریع‌تر این سندروم، متخصصان بر اهمیت بهداشت خواب تاکید می‌کنند. احتمالا به دلیل سروصدا، روشنایی و اضطراب موجود در محیط در حین درمان در بیمارستان یا خانه، افراد مبتلا به این ویروس برای چند روزی خواب راحتی را تجربه نکرده‌اند. آن‌ها می‌توانند از گوش‌بند و چشم‌بند برای سکوت و خواب بهتر کمک بگیرند، اتاق را به‌اندازه کافی تاریک کنند و از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و شام دیر وقت بپرهیزند.

مهندس مظفری گفت: استراحت با عفونت ناشی از ویروس مقابله می‌کند پس باید به ذهن و جسم‌مان استراحت و استفاده از تلویزیون، موبایل و رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهیم و اما چند توصیه دیگر: فعالیت فکری و بدنی خود را به طور موقت کاهش دهید. برای بازیابی انرژی از دست‌رفته بدن تلاش کنید هر روز تعداد کمی از فعالیت‌های ضروری فیزیکی و ذهنی را انجام دهید. افراد غالباً سطح فعالیت خود را خیلی زود افزایش می‌دهند و روند بهبودی خود را به عقب برمی‌گردانند. فعالیت‌ها را در زمان‌های معینی که بیشترین انرژی را دارید البته با استراحت بین آن‌ها انجام دهید. درباره وضعیت خود واقع‌‌بین و مهربان باشید. به سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید   می‌توانید با سرگرم‌شدن به برخی از فعالیت‌های سبک و کوتاه‌مدتی که انرژی زیادی را از شما نمی‌گیرد مثل مطالعه، تماشای تلویزیون، هم‌صحبتی با یک دوست اوقات خوبی را برای خود رقم بزنید.  

وی درپایان افزود: صبوری کنید  این بی‌رمقی ممکن است چند ماه تداوم داشته باشد، به خود فرصت بهبودی بدهید. طبیعی است که برای برگشت به فعالیت‌های عادی تحت فشار باشید اما عجله نکنید. از دیگران در فعالیت‌های روزانه و شغلی‌تان کمک بگیرید. تا مدتی تعادل در همه امور زندگی و آرامش روان‌تان را در اولویت قرار بدهید. بازگشت به محل کار باید تدریجی انجام شود. 

۱۱ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید