اخبار

دیابت و نظم در غذا خوردن

دیابت و نظم در غذا خوردن

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: مصرف منظم وعدههای غذایی سبب تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن میشود.

مهندس لاله مظفری در گفتگو با روابط عمومی معاونت غذا و دارو گفت: پی‌آمد هشدارهای متخصصان مبنی بر افزایش روزافزون دیابت و هزینه‌های آن در انتهای دهۀ 80 میلادی، فدراسیون بین‌المللی دیابت برای اولین بار در سال 1991، روز 14 نوامبر (سالروز تولد فردریک بانتینگ؛ کاشف انسولین) را روز جهانی دیابت اعلام نمود. هدف از برگزاری این روز، ‌افزایش آگاهی عمومی در مورد علل، ‌علایم، درمان و عوارض مربوط به دیابت اعلام گردیده است.

وی تصریح کرد: همان طور که مستحضر هستید دیابت در سراسر جهان رو به افزایش است به طوری که در سال 1985 میلادی 30 میلیون دیابتی در جهان برآورد شده بود و امروزه بیش از 425 میلیون نفر می‌باشد که این رقم تا سال 2040 میلادی به بیش از 600 میلیون نفر خواهد رسید.

او گفت: در کشور ما نیز بیش از 12% جمعیت بالای 30 سال مبتلا به دیابت می‌باشند و در عرض 30 سال گذشته تعداد دیابتی‌ها به بیش از 15 برابر رسیده است. امسال شعار روز جهانی دیابت "دیابت و خانواده" است و این نشان می دهد نقش خانواده در مدیریت، حمایت، پیشگیری و آموزش افراد دیابتی بسیار مهم است.

مهندس مظفری تاکید کرد: صرف وعده‌های غذایی با یک الگوی نامنظم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و چاقی را افزایش دهد. مصرف منظم وعدههای غذایی سبب تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن میشود. گروهی از سلولهای عصبی در بخشی از مغز به نام هسته سومر اکیاسمپاتیک قرار دارند که وظیفه شان کنترل ساعت مغز است.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: متخصصان مغز و اعصاب دریافتند که نورونها در منطقهای به نام هیپوتالاموس که مسئول کنترل درجه حرارت، گرسنگی و تشنگی است با نظم خاصی قرار دارند. یکی از عوامل ایجاد بی‌نظمی در الگوی منظم غذایی درگیری‌های شغلی افراد است. افرادی که شاغل هستند در طول روز فرصتی برای خوردن وعده‌های غذایی منظم ندارند.

وی درپایان افزود: زندگی اجتماعی و استرس نیز عوامل دیگری هستند که می‌توانند این نظم را برهم بزنند.مصرف وعدههای غذایی با یک الگوی نامنظم میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و چاقی را افزایش دهد.انتخاب یک ساعت مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید، حفظ انرژی در طول روز است. غذا خوردن نامنظم و گاه حذف برخی وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن شما در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود.

۲۵ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید