اخبار

راه‌های ساده برای حذف بقایای آفت‌کش‌ها از میوه و سبزیجات

راه‌های ساده برای حذف بقایای آفت‌کش‌ها از میوه و سبزیجات

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو: بسیاری از این سموم و آفت‌کش‌ها می‌توانند به راحتی با مصرف میوه‌ها و سبزیجات وارد بدن شده و علائم مسمومیت با آن‌ها گاهاً بلافاصله پس از مصرف ممکن است ظاهر شود.

دکتر سمیه سلیمانی مهر در گفتگو با روابط عمومی معاونت غذا و دارو گفت: میوه‌ها و سبزیجات علی‌رغم ارزش غذائی بالائی که دارند، اما همواره در معرض آلودگی به انواع آفت‌کش‌‌ها، فلزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی ناشی از کودهای حیوانی مورد استفاده در فعالیت‌های کشاورزی قرار دارند. بایستی بدانیم بسیاری از این سموم و آفت‌کش‌ها می‌توانند به راحتی با مصرف میوه‌ها و سبزیجات وارد بدن شده و علائم مسمومیت با آن‌ها گاهاً بلافاصله پس از مصرف ممکن است ظاهر شود.

وی تصریح کرد: به طورکلی جذب آفت‌کش در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان بشود، از قبیل سوزش چشم ، در حالت جذب بیشتر مشکلات دستگاه تنفسی یا مسمومیت سیستمیک که در آخر ممکن است به مرگ می انجامد.

آب نمک

او گفت: یکی از روش‌های ساده و موثر برای حذف بقایای آفت‌کش‌ها استفاده از آب نمک برای شست و شوی این محصولات است. برای این منظور نسبت 2 قاشق چایخوری نمک با 4 فنجان آب گرم باید رعایت شود. پس از حل شدن کامل نمک، اجازه دهید آب سرد شود و میوه یا سبزی را به مدت 40-30 دقیقه در آن بخیسانید. این روش در مورد میوه‌هائی نظیر توت عملی نیست و بایستی آن‌ها را با آب کاملاً شسته و آبکشی کنید.

زردچوبه

دکتر سلیمانی مهر ادامه داد: زردچوبه دارای اثرات ضدعفونی کنندگی است و دارای ماده‌ی موثره‌ای به نام کورکومین است که هم خاصیت آنتی اکسیدانی و هم ویژگی‌های میکروب‌کشی دارد. مشخص شده است که محلول تهیه شده از 1 قاشق چای خوری از پودر زردچوبه به 4 فنجان آب گرم می‌تواند یک محلول ضدعفونی کننده مناسب برای سبزیجات باشد که در عین حال می‌تواند بقایای آفت‌کش‌ها را نیز از سطح آن‌ها حذف نماید.

سبزیجات به مدت ده دقیقه بایستی در این محلول خیسانده شوند و سپس به طور کامل آبکشی شوند.

محلول سرکه

کارشناس نظارت بر مواد غذایی گفت: خیساندن میوه و سبزیجات در محلول تهیه شده از 1 فنجان سرکه و 4 فنجان آب به مدت 15 دقیقه راه حل مناسب و ارزانی برای حذف بقایای آفت‌کش‌هاست. استفاده از سرکه ارگانیک نتیجه‌ی بهتری در بردارد. به جای سرکه می‌توانید از آب لیمو نیز استفاده کنید.

محلول آب لیمو و جوش شیرین

او خاطرنشان ساخت:  اگر وقت کافی برای خیساندن میوه و سبزیجات ندارید می‌توانید محلول تهیه شده از 1 قاشق چایخوری آب لیمو و 2 قاشق جوش شیرین در یک فنجان آب را در بر سطح میوه یا سبزی اسپری کرده و اجازه دهید

10-5 دقیقه بماند. سپس آن را با آب تمیز آب‌کشی کنید.

آب

دکتر سلیمانی مهر با اشاره به اینکه آب به تنهائی می‌تواند 80-70% از بقایای آفت‌کش‌ها را از سطح محصولات بزداید گفت:  می‌توانید از یک برس نرم برای سائیدن سطح میوه یا سبزی نیز استفاده کنید تا زمانی که سطح میوه به صورت براق درآید.

۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید