اخبار

ظرفیت‌های فرهنگی کرمانشاه به کمک مقابله با قاچاق کالا می‌آید

ظرفیت‌های فرهنگی کرمانشاه به کمک مقابله با قاچاق کالا می‌آید

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به آسیب‌های جدی قاچاق کالاهای سلامت‌محور در جامعه گفت: از همه ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور استفاده می‌کنیم.

«بهرام فاضلی‌زاد» روز دوشنبه در جلسه با مدیران غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سرسرای اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود :‌همه کشورهای جهان به نوعی با پدیده قاچاق مواجه هستند و حتی در برخی از کشورها این قاچاق به صورت سازمان‌یافته و برای حکومت هم سودآور است.

وی با اشاره به وضعیت خطرناک قاچاق در کشور و کرمانشاه ادامه داد : به عنوان مثال ایران رتبه هفت مصرف لوازم بهداشتی قاچاق و رتبه دوم را در خاورمیانه دارد که بسیار می‌تواند سلامت مردم جامعه را به مخاطره بیاندازد.

او استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای مقابله با قاچاق کالاهای سلامت‌محور را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: در این مسیر ما از همه ظرفیت‌های رسانه‌های برخط و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مکتوب و نشریات، انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم جامعه استفاده می‌کنیم.

فاضلی‌زاد با اشاره به قانون بند چ ماده ۳۷ قانون خدمات کشوری که جزو تکالیف بودجه‌ای همه سازمان‌هاست، تصریح کرد: بر اساس این بند قانونی صدا و سیما یک درصد بودجه سازمان‌ها را می‌گیرد و در قبال آن موظف است برای آن دستگاه برنامه‌ها و تبلیغات مورد نظر آنها را تهیه و پخش کند اما متاسفانه بسیاری از سازمانها از آن غافل هستند اما سازمان غذا و دارو می‌تواند از این قانون به نحو مطلوب استفاده کند.

کار فرهنگی و آموزشی باید مستمر باشد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در این جلسه گفت: امروز قاچاق کالاهای سلامت‌محور آسیب‌های فراوانی به مردم و به خصوص جوانان وارد کرده است به طوریکه می‌بینیم برخی از جوانان با مصرف کالاهای آرایشی به سرطان پوست مبتلا و برخی از جوانان هم با مصرف مواد نیروزای تقلبی دچار مشکلات قلبی و کلیوی می‌شوند و جان خود از از دست می‌دهند.

«قباد محمدی» بر فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص استفاده از کالاهای سلامت‌محور تاکید کرد و ادامه داد : متاسفانه در خصوص استفاده از کالاهای قاچاق سلامت‌محور کار فرهنگی و آموزشی لازم به خوبی انجام نشده و آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در صورتی موثر است که مداوم انجام شود.

وی نقش فرهنگ‌سازی در استفاده از کالاهای قاچاق سلامت‌محور را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اعتقاد داریم برای مبارزه با این نوع از قاچاق ۸۰ درصد بسترهای فرهنگی و آموزشی تاثیرگذار است و ۲۰ درصد برخورد با قاچاقچیان باید صورت بگیرد.

در انتهای این جلسه کمیته‌ای متشکل از معاونت غذا و دارو و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه تشکیل شد تا با تشکیل یک اتاق فکر ، راهکارهای عملیاتی و اجرایی را برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی ، هنری و رسانه‌ای کرمانشاه در مقابله با قاچاق کالاهای سلامت‌محور استخراج و اجرایی کنند.

استان کرمانشاه با ۳۷۱کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای چهار بازارچه مرزی و ۲ مرز رسمی است.

۹ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید