اخبار

نان کرمانشاه با کیفیت‌تر می‌شود

نان کرمانشاه با کیفیت‌تر می‌شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه میزان زیادی از انرژی روزانه مردم از طریق نان تأمین می‌شود، گفت: افزایش کیفیت قوت غالب مردم در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دکتر مستوفی اظهار داشت: بر اساس تصمیم کمیته صیانت از حقوق مردم سند راهبردی برای ارتقای کیفت نان در استان کرمانشاه تدوین می‌شود و این سند مبنای راه ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی افزود: هدف اول از تدوین سند نان بهینه سازی کاشت، داشت و برداشت گندم با محوریت سازمان جهاد کشاورزی است چرا که هرچقدر گندم کیفیت پایین تری داشته باشد، نانوایان مجبور به استفاده از نمک و افزودنی‌های غیر مجاز می‌شوند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: هدف دوم از تدوین این سند استاندارد سازی خودرو‌های حمل ونقل گندم و نظارت بر فرآیند ذخیره سازی در سیلو‌ها است تا گندم ذخیره سازی شده دچار آسیب نشود.

دکتر مستوفی اظهار داشت: برای تدوین سند سلامت نان در استان کرمانشاه نظر مردم و شهروندان را نیز جویا شده ایم که این نظرات مبنای حرکت ما خواهد شد.

 وی با بیان اینکه نمک موضوع دیگری است که در تدوین این سند در نظر گرفته شده، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر عوامل مرگ و میر در استان قرار دارد و فشار خون بالا این بیماری را تشدید می‌کند به همین منظور میزان نمک استفاده شده در نان از ۱.۸ دهم درصد به زیر یک درصد تقلیل پیدا کرده است.

دکتر مستوفی یاداور شد: کیفیت نان ۵۱ درصد به مواد اولیه مانند نمک، آرد و خمیر ترش بر می‌گردد، ۳۲ درصد مهارت‌های انسانی در تهیه نان دخیل است و ۱۷ درصد نیز شرایط فنی و بهداشتی نانوایی اثر گذار است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت:غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن از دیگر برنامه‌های است که برای افزایش کیفیت نان در حال اجرا است که در این زمینه جز استان‌های پیشتاز در کشور هستیم و میزان آن بالای ۸۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۹۵ مورد نمونه گیری از کارخانجات آرد و ۵۳ مورد آزمایش نان نانوایی‌ها در استان انجام شده، گفت: خوشبختانه در دو سال گذشته در زمنیه بلانکیت چه در سطح کارخانه‌ها و چه در سطح نانوایی‌ها موردی نداشته ایم و تنها در بحث غنی سازی عدم انطباق غنی سازی با آهن در برخی از واحد‌ها مشاهده شده که ۱۴ مورد در این زمینه اخطار گرفتند.

۲۰ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید