اخبار

امسال به اندازه ۱۰ سال جلو رفتیم

امسال به اندازه ۱۰ سال جلو رفتیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از خرید ۱۵۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های استان در یک سال اخیر خبر داد و گفت: در این مدت به اندازه سال‌های ۱۳۸۸ تا ۹۸ به آمار تخت‌های ویژه بیمارستانی اضافه شده است.

دکتر «قباد محمدی» به تشریح خدمات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در استان تقاضا برای اقلام بهداشتی بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد و این در حالی بود که تا آن زمان هیچ کارخانه‌ای برای تولید این اقلام در کرمانشاه نداشتیم.

او با اشاره به نبود کارخانه تولید مواد ضدعفونی کننده دست بر پایه محلول الکل گفت: با همکاری و حمایت معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در همان ۱۰ روز نخست مجوز تاسیس سه کارخانه تولید مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل را صادر کردیم و تولیدات آنها خیلی زود روانه بازار استان شد.

به گفته دکتر محمدی، در چند هفته تولید محلول ضدعفونی بر پایه الکل آنقدر افزایش یافت که تا پایان اسفند تقریبا نیاز همه استان توسط تولیدکننده های داخلی پاسخ داده شد.

عرضه محلول زیر قیمت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که درجه الکل موجود در محلول های ضدعفونی هم یک نکته مهم برای ما بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا با الکل حداقل ۷۰ درجه نابود می شود، نظارت بسیار سختی بر تولید محلول‌های ضدعفونی برای رعایت حداقل درجه الکل و استاندارد لازم اجرا کردیم تا تولیدات باکیفیتی به دست مردم برسد.

دکتر محمدی گفت: با توجه به اینکه تولید کننده های استان تجربه تولید محلول ضدعفونی را نداشتند ما آموزش لازم را هم در زمینه ترکیبات محلول ها به آنها ارایه و برای اطمینان از این کار محصولات آنها به صورت روزانه بررسی و آزمایش کردیم.

او با بیان اینکه معاونت غذا و دارو الکل موردنیاز کارخانه های استان را با قیمتی کمتر از قیمت بازار تامین کرد، گفت: ما تا انتهای اسفند ۹۸ حدود ۱۲۰ هزار لیتر الکل با کیفیت خرید کردیم و در اختیار تولیدکننده های محلول ضدعفونی قرار دادیم؛ به همین دلیل محصولات تولیدی این کارخانه ها ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزانتر از محصولات مشابه در سایر استان‌ها در اختیار مردم کرمانشاه قرار گرفت.

حل معضل ماسک در ۲ ماه

معضل دیگری که در هفته‌ها و چند ماه نخست شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه وجود داشت، کمبود انواع ماسک در استان بود؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ‌باره گفت: در همان روزهای نخست یک شرکت متشکل از اعضای هیات ‌علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد که به سرعت موفق به تولید ماسک N۹۵ باکیفیت شدند؛ همچنین شرکت دیگری با تلاش اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه رازی تشکیل و اقدام به تولید ماسک N۹۵ کردند که این تلاش‌ها پس از حدود یک ماه از آغاز شیوع کرونا، بخش زیادی از تقاضا برای ماسک N۹۵ را کاهش داد.

به گفته دکتر محمدی، گرچه حجم بالای تقاضا برای خرید ماسک سه لایه بهداشتی هم بسیار فراتر از توان استان بود اما در اواخر فروردین امسال بیشتر نیاز بازار تامین شد و ۲ ماه بعد هم کرمانشاه در تولید ماسک سه لایه به خودکفایی رسید به‌طوری‌که تمام نیاز مردم و کادر بهداشت و درمان استان با تولیدات داخلی کرمانشاه پاسخ داده شد.

آن‌چنان‌که او بیان کرد، هم‌اکنون ۲ شرکت دانش بنیان در استان در زمینه تولید ماسک باکیفیتN۹۵، تعداد ۱۰شرکت تولید ماسک سه لایه، ۱۰ شرکت تولیدکننده مواد ضدعفونی دست و یک شرکت تولیدکننده محلول ضد عفونی‌کننده سطوح در استان فعال و در حال عرضه محصول به مردم استان و دیگر استان‌های کشور هستند.

 

خرید ۱۵۰ میلیارد تجهیزات در یکسال

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که در هر مرحله از شیوع کرونا، استان کرمانشاه با بحران‌های جدیدی مواجه شد، گفت: در اواخر فصل تابستان که تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد، مشکلات جدیدی به نام کمبود دستگاه های تنفسی، تخت‌های ویژه(آی سی یو)، دستگاه کمک تنفسی(ونتیلاتور) و دستگاه‌های مانیتورینگ علائم حیاتی مواجه شدیم.

او با اشاره به همراهی قابل تقدیر خیران و تلاش مسوُولان استانی برای جذب اعتبار و بودجه از مرکز عنوان کرد: در نتیجه این تلاش‌ها تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های استان اضافه شده‌ است که یک اقدام بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود.

جهش ۱۰ ساله در یک سال

به گفته دکتر محمدی، ۱۰۰ تخت ویژه (آی سی یو) با وسایل مورد نیاز، ۲۰ میلیارد تومان دستگاه اکسیژن ساز و مخازن اکسیژن، چهار دستگاه سی‌تی‌اسکن برای چهار شهرستان استان و هشت دستگاه امحا و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی از مهم‌ترین تجهیزات سرمایه ای است که طی یک‌سال گذشته به مراکز درمانی استان اضافه شده‌اند.

او تاکید کرد: همه این دستگاه‌ها هم با بهترین قیمت ممکن و بالاترین کیفیت از شرکت‌های معتبر دنیا خریداری شدند آن‌هم در شرایطی که تقاضا از شرکت‌های تولیدکننده در تمام دنیا به‌شدت بالا رفته بود.

دکتر محمدی با بیان این‌که خرید این تجهیزات پزشکی کمک بزرگی به مهار ویروس کرونا در استان کرمانشاه کرد، افزود: این تجهیزات یک ظرفیت و امکان مناسبی برای افزایش ظرفیت پذیرش مراکز درمانی استان ایجاد کرد و جان بسیاری از مبتلایان به کرونا در کرمانشاه را نجات داد.

آنچنان که او بیان کرد، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ تخت ویژه به ظرفیت بیمارستان های استان کرمانشاه اضافه شد این در حالی است که طی یک سال اخیر همین اندازه به ظرفیت تخت های ویژه استان اضافه شده است؛ یعنی توسعه یکسال اخیر برابر با ۱۰ سال پیش از آن بوده است.

نقش آفرینی کرمانشاه در تامین داروی کرونا

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اضافه شدن داروهای جدید به پروتکل درمانی کرونا در تابستان امسال گفت: نخستین دارویی که به این پروتکل اضافه شد «رمدسیویر» بود؛ دارویی که تاکنون هرگز در کشور تولید نشده بود اما با تلاش سازمان غذا و دارو و متخصصان داخلی کشور، پنج شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید این دارو به اندازه نیاز داخلی شدند و اکنون هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر محمدی همچنین به داروی «فاویپیراویر» اشاره و اظهار کرد: این دارو هم بیشتر در کشورهایی مانند ژاپن، روسیه و چین تولید می‌شد و هیچ تولیدکننده‌ای در داخل کشور نداشت اما هم‌اکنون کارخانه داروسازی «باختر بیوشیمی کرمانشاه» بزرگ‌ترین تولیدکننده فاویپیراویر در کشور است و ماده اولیه این دارو هم توسط یک شرکت دانش بنیان کرمانشاه تولید می شود.

به گفته دکتر محمدی تولید این داروها در شرایط عادی دست‌کم سه تا چهار سال طول می‌کشید اما با همت شرکت‌های دانش بنیان خیلی زود به نتیجه رسید و کشور هم‌اکنون هیچ کمبود دارویی در این زمینه ندارد.

۲ اسفند ۱۳۹۹ ۰۸:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید