اخبار

تغذیه در تعطیلات نوروز/هیچ وعده غذای اصلی را حذف نکنید

تغذیه در تعطیلات نوروز/هیچ وعده غذای اصلی را حذف نکنید

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو: هیچ وعده غذای اصلی را حذف نکنید ..سعی کنید روزانه حداقل ۳ وعده غذایی اصلی بخصوص صبحانه را مصرف کنید.

مهندس لاله مظفری گفت: اکثر خانواده ها به دلیل بهم ریختگی در برنامه روزانه و میهمانی ها وعده های غذایی اصلی را حذف یا تعدیل می کنند که این بزرگ ترین آسیب است. کودکان هم در این میان گرسنگی خود را با مواد غذایی از بین می برند که ارزش ان ها بسیار پایین است و نه تنها سودی برای آن ها ندارد بلکه عوارض زیادی را هم برایشان به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: از مصرف زیاد شیرینی ، شکلات و کاکائو خودداری کنید. شیرینی جات بعلت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی از بین می رود. در حالی که اگر وعده اصلی ناهار دارای برنج و گوشت و سالاد و ماست باشد، از ۴ گروه اصلی هرم غذایی استفاده کرده اید و با مصرف شیرینی فقط از یک گروه هرم غذایی یعنی کربوهیدارت های بهره برده اید. بنابراین با مصرف این مواد (شیرینی ، شکلات و کاکائو) مواد مغذی به میزان خیلی کمتر به بدن شما می رسد.

مهندس مظفری افزود: آجیل، ماده غذایی مفیدی به ویژه برای کودکان و نوجوانان است، ولی نمک موجود در آجیل شور باعث تشنگی بیش از حد و افزایش فشار خون در افراد میانسال و مسن می شود.

او با اشاره به لزوم مصرف مداوم آب تاکید کرد: سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید، تا هم دستگاه گوارشی شما به درستی کار کند و هم سلامتی پوستتان تأمین شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو خاطرنشان ساخت: سعی کنید غذای کودک را سر ساعات معین به او بدهید تا بعلت گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات و … نشود.

وی در پایان گفت: اگر به مسافرت می روید، سعی کنید غذای بیرون را خیلی کم مصرف کنید و از مصرف چیپس و پفک و تخمه ی زیاد در راه سفر خودداری کنید. جایگزین آن از انواع میوه ها استفاده کنید.

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید