اخبار

با نخوردن سحری به سلامت خود آسیب می زنید

با نخوردن سحری به سلامت خود آسیب می زنید

روزه داران توجه داشته باشند نخوردن وعده سحر منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: حذف وعده سحری بخاطر بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در تابستان با هوای گرم و روزهای بلند برای روزه داران ایجاد می کند.

 

 تولید مواد کتون سمی در اثر نخوردن سحری 

مهندس لاله مظفری افزود: افرادی که سحری نمی خورند غلظت موادی به نام کتون‌ها در خونشان بالا می رود و در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون می شود و به بدن آسیب می رساند.


وی خاطرنشان کرد: یک سحری سالم ، سحری است که با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و در مجموع مانند یک وعده نهار باشد.

 

پرهیز از خوردن سرخ کردنی ها و فست فودها در وعده سحری
کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پر پروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست.

 

برنج و خورشت و سالاد بهترین گزینه برای وعده سحری

مظفری افزود: غذاهای مخلوط مثل لوبیا پلو و یا انواع خورشت ها با برنج به همراه یک بشقاب میوه خوری سالاد به همراه کمی روغن زیتون و آبلیمو و یک کاسه کوچک ماست کم چرب بهترین گزینه برای وعده سحر محسوب می شود.

 

خوردن آب نیم ساعت قبل از سحری

وی افزود: نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد، همچنین خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین مثل زولبیا بامیه، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود.

 

پرهیز از خواب فوری بعد از سحری
مظفری اظهار داشت: خواب فوری بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده را سبب می شود از این رو بهتر است فرد بعد از وعده سحری اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری بخوابد .

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ ۰۸:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید