اخبار

انجام ۵۰۱ مورد نمونه برداری از محصولات کشاورزی کرمانشاه

انجام ۵۰۱ مورد نمونه برداری از محصولات کشاورزی کرمانشاه

سال گذشته ۵۰۱ مورد نمونه برداری از ۳۰ نوع محصول کشاورزی و باغی در استان کرمانشاه انجام شد که ۳۷۴ نمونه آن با استاندار‌ها مطابقت داشته است.

مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از جمله کالا‌های اساسی که مردم به صورت روزانه مصرف می‌کنند، محصولات کشاورزی و باغی است از این رو نظارت دقیق بر این محصولات کار بسیار حساس و دشواری است.


دکتر مجید محمودی افزود: در این رابطه سال گذشته
۲۸۱ نمونه از محصولات کشاورزی و باغی استان از نظر سموم و آفات نباتی بررسی شد که از این تعداد ۲۵۶ نمونه منطبق با استاندار‌ها و ۲۵ نمونه با استاندارد‌ها انطباق نداشته است.


وی خاطرنشان کرد: همچنین برای کنترل فلزات سنگین در محصولات کشاورزی
۲۲۰ نمونه مورد بررسی قرار گرفت که ۲۱۱ مورد آن با استاندارد‌های کشوری منطبق بودند.


مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: علاوه بر برنامه‌های روتین پایش استانی، بر اساس برنامه‌های کشوری از قبیل
PMS مواد غذایی و آرایشی وبهداشتی و PMQC دارو و مکمل‌های ورزشی، کالا‌ها از سطح عرضه نمونه برداری شده و برای انجام آزمایش به آِزمایشگاه کنترل غذا و دارو تحویل داده می‌شود.


دکتر محمودی افزود: در این آزمایشگاه بخش‌های مختلفی از جمله آزمایشگاه شیمی، آنالیز دستگاهی، بافت شناسی، میکروبی و آزمایشگاه دارو وجود دارد که آزمایشگاه‌های دارو و بافت شناسی کرمانشاه جزء بهترین آزمایشگاه‌های سطح کشور هستند.


وی یادآور شد: سال گذشته
۱۱ هزار و ۹۸۳ آزمون بر روی ۳ هزار و ۵۴۲ نمونه در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو کرمانشاه انجام شد که از این تعداد آزمایش ۹ هزار و ۳۷۱ آزمون با استاندارد‌ها و ضوابط منطبق بوده است و ۲ هزار و ۶۱۲ مورد نیز عدم انطباق داشته اند.


دکتر محمودی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از مواردی که پس از شیوع ویروس کرونا رواج یافت مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده است که وظیفه نظارت بر کیفیت آن برعهده معاونت غذا و دارو است و در این رابطه
۲۸۳ نمونه به این آزمایشگاه تحویل داده شده که پس از آزمایش‌های لازم (۸۳۵ آزمون) ۶۲۴ آزمون آن با استاندارد‌های لازم منطبق و ۲۱۱ آزمون نیز نامنطبق اعلام شده است.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید