اخبار

عوارض واکسن آسترازنکا بسیار نادر است

عوارض واکسن آسترازنکا بسیار نادر است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه عوارض واکسن آسترازنکا بسیار نادر است، گفت: از هر یک میلیون نفر تنها ممکن است ۴ نفر دچار عوارض شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دکتر قباد محمدی افزود: این واکسن پلتفرم آدنو ویروسی دارد و تا حد زیادی مشابه واکسن اسپوتنیک وی می‌باشد و جز واکسن‌هایی است که درصد ایمنی بالایی ایجاد می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: عوارضی که بعنوان لخته خون در مورد واکسن آسترازنیکا مطرح می‌باشد ممکن است از روز چهارم به بعد به صورت سردرد شدید و سرگیجه رخ دهد که با پیگیری و مراجعه به پزشک عوارض آن قابل کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد.


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همچنین در خصوص مصرف آسپرین برای جلوگیری از عوارض این واکسن گفت: برای پیشگیری از عوارض واکسن آسترازنیکا مصرف آسپرین هیچ تاثیری ندارد و حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند چرا که مکانیسم لخته خون ایجاد شده با مکانسیم عملکرد آسپرین متفاوت است.


دکتر محمدی اظهار داشت: در مجموع مردم باید بدانند عوارض مبتلا شدن به ویروس کرونا هزار برابر بیشتر از واکسن آسترازنیکا است و عوارض این واکسن بسیار نادر است، حتی کادر درمان استان نیز از این واکسن استفاده کرده اند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.


وی همچنین در خصوص ناقل بودن کسانی که واکسن کرونا استفاده کرده اند، اظهار داشت: کسانی که در برابر این ویروس واکسینه شده اند به عنوان ناقل بیماری محسوب نمی‌شوند و این یک برداشت نادرست است.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید