اخبار

از خوردن شیرینی جات رنگی بپرهیزید

از خوردن شیرینی جات رنگی بپرهیزید

واحد‌های تولید کننده شیرینی جات مجاز به استفاده از رنگ‌های مصنوعی در محصولات خود نیستند چرا که این مواد می‌تواند سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیاندازد.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در بعضی موارد مشاهده می‌شود در شیرینی جاتی همچون نان برنجی‌ها و زولبیا و بامیه از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود، گفت: عوارض این رنگ‌ها در صورت مصرف کوتاه مدت افزایش حساسیت است، اما اختلالات ناشی از آن‌ها در طولانی مدت و با مصرف زیاد مشخص خواهد شد، چونکه این رنگ‌ها دارای ترکیبات شیمیایی هستند که با مواد غذایی وارد بدن می‌شود.


دکتر سمیه سلیمانی مهر با اشاره به دسته بندی رنگ‌های خوراکی در دو نوع طبیعی و مصنوعی افزود: رنگ‌های مصنوعی ارزان‌تر، روشن‌تر و پایدارتر از نمونه‌های طبیعی بوده و باعث جذابیت بیشتر مواد غذایی می‌شوند که همین امر باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها در بین مصرف کنندگان می‌شود.


وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مواد غذایی رنگ‌های غذایی مصنوعی را به رنگ‌های غذایی طبیعی مانند زعفران، بتاکاروتن و عصاره چغندر ترجیح می‌دهند، گفت: در ایران از رنگ‌های مصنوعی (بصورت مجاز و غیرمجاز) درلواشک، آلوچه، آب‌نبات، نوشابه‌های زرد، نوشمک‌ها، شیرینی‌جات، پفک‌ها، جوجه‌کباب، پاستیل‌ها، فرآورده‌های ژله‌ای، ذرت بو داده و غلات استفاده می‌شود.


کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد ملی کشور ایران مصرف رنگ مصنوعی «سان ست یلو» در نوشابه پرتقالی و پفک به مقدار مشخصی مجاز است در حالیکه مصرف این رنگ مصنوعی و سایر رنگ‌های مصنوعی در شیرینی جات و جوجه کباب ممنوع است.


دکتر سلیمانی مهر اظهار داشت: مطالعات نشان داده مصرف رنگ‌های مصنوعی با مشکلات رفتاری در کودکان ارتباط دارد و موجب بروز نشانه‌های بیش فعالی در کودکان
۹تا۳ ساله می‌شود.


وی افزود: این رنگ‌ها می‌تواند منجر به اختلالات رشد، کاهش قدرت تمرکز وضریب هوشی درکودکان و واکنش‌های آلرژیک درهمه افراد شود، همچنین از دیگر عوارض رنگ‌های مصنوعی می‌توان به آسم، کهیر، تضعیف سیستم ایمنی، واکنش‌های آنافیلاکتیک، تاثیر بر عملکرد کلیه و کبد، اختلالات هورمونی، کاهش سطح ویتامین‌ها و و حتی اثر سرطان‌زائی اشاره کرد.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید