اخبار

هیچگونه آلودگی در نان کرمانشاه مشاهده نشده است

هیچگونه آلودگی در نان کرمانشاه مشاهده نشده است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در حوزه سلامت و بهداشت نان سال گذشته هیچ نوع آلودگی میکروبی، قارچی و آلودگی به آفلا توکسین در نان کرمانشاه مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دکتر مستوفی اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۸ بازرسی از کارخانه‌های آرد استان صورت گرفت و در هربازدید نمونه برداری نیز انجام شد که خوشبختانه حتی یک مورد استفاده از بلانکیت در سطح نانوایی‌ها و کارخانه‌های آرد نداشتیم.

وی عمده مشکل در پخت نان را استفاده از نمک بیش از حد مجاز دانست و افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر‌ها است که در اثر عواملی از جمله فشار خون بالا رخ می‌دهد، نمک هم یکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت میزان استفاده از نمک در نان از 1.8 درصد به ۱ درصد کاهش یافته است، ولی با توجه به اینکه در زمینه کیفیت گندم مشکلاتی وجود دارد نانوایان مجبورند با استفاده از نمک کیفیت خمیر را بالا ببرند.

دکتر مستوفی با اشاره به تدوین سند نان استان در سال ۹۹ افزود: برنامه‌های عملیاتی در این زمینه از ۱۵ فروردین ماه امسال به دستگاه‌های مربوطه که در چرخه از مزرعه تا سفره دخیل هستند، ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه مردم نقش مهمی در بررسی کیفیت نان دارند، گفت: نان قوت غالب مردم است که ۴۰ درصد انرژی ساکنان شهر و ۶۰ درصد انرژی روستاییان را تامین می‌کند که در این رابطه ۴ هزار نظر سنجی از نظر شاخص‌های تغذیه‌ای و بهداشتی انجام شده که پس از بررسی نتایج ان اعلام می‌شود.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده شایع‌ترین نوع کم خونی میان ایرانیان فقر آهن است به همین دلیل از سال‌های گذشته غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: در آینده نیز برنامه وزارت بهداشت غنی سازی آرد گندم با ویتامین دی است با توجه به اینکه کمبود ویتامین در بین ایرانیان وجود دارد و این اقدام می‌تواند مشکلات در این زمینه را کاهش دهد.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید