اخبار

نوبرانه‌های پر خاصیت

نوبرانه‌های پر خاصیت

بهار فصل برخی میوه‌های نوبرانه همچون گوجه سبز و ازگیل است، نوبرانه‌هایی که خوردن آن‌ها وسوسه‌انگیز است مخصوصا اگر در معرض دیدمان باشند.

کارشناس نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: میوه‌های نوبرانه دارای خواص زیادی برای سلامتی ما هستند، اما اگر نشسته و آلوده باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و گوارشی با مصرف این میوه‌ها دور از انتظار نیست.

هنگامه کمالی افزود: اغلب افراد از جمله کودکان، نوجوانان و خانم‌های باردار به مصرف نوبرانه‌ها علاقه بسیاری دارند و بیشترین مصرف کننده نوبرانه‌ها نیز همین گروهند.

خواص گوجه سبز

وی خاطرنشان کرد: گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه دارای مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین "ث"، " آ "، "ب" و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم، اسید سیتریک و اسید مالیک است، همچنین دارای کربوهیدرات، مقدار کمی پروتئین و فیبرغذایی است.

کارشناس نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

کمالی افزود: با وحود خواص زیاد این میوه، گاهی افراد هسته آن را میخورند؛ در صورتی که هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که میتواند به افراد صدمه بزند.

خواص ازگیل

وی گفت: ازگیل از دیگرمیوه‌های نوبرانه بهاری است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۲، B۱، C و A است و دارای خواص دارویی می‌باشد.

کارشناس نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین این میوه نوبرانه حاوی تانن، پروتئین، اسید‌های آلی طبیعی و پکتین با مقدار کمی کربوهیدرات است. مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم نیز در این میوه یافت می‌شود که به تقویت سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند.


به گفته کمالی مصرف روزانه این میوه برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی مفید است و با سم زدایی و آبرسانی به اندام‌ها سلامتی را تقویت می‌کند.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید