اخبار

چگونه از حبوبات در برابر حشرات نگه داری کنیم؟

چگونه از حبوبات در برابر حشرات نگه داری کنیم؟

حمله حشرات به حبوبات و غلات نگهداری شده در منزل، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما در منزل با آن مواجه ایم.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: معمولا حبوبات و غلات بیشتر به صورت عمده و در مقادیر زیاد تهیه شده و در منزل نگهداری می‌شود، اما در صورتی که مراقبت‌های لازم از آن‌ها به عمل نیاید در اثر حمله حشرات ممکن است غیرقابل مصرف شوند.

مهندس مژده یادگاری با بیان اینکه با رعایت نکات ساده می‌توان ماندگاری این گروه از مواد غذایی را در منزل افزایش داد، افزود: برای نگهداری غلات و حبوبات می‌توان از ظروف شیشه‌ای، استیل یا پلاستیکی در مکان‌های خشک و خنک استفاده کرد، ظروف استیل یا فلزی باید عاری از زنگ‌زدگی باشند چرا که وجود زنگ‌زدگی در قوطی‌های فلزی نشان‌دهنده وجود رطوبت در محیط نگهداری غلات است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ گاه قبل از نگهداری طولانی‌مدت، حبوبات یا غلات را نشویید، زیرا باقی‌ماندن رطوبت در سطح دانه‌ها زمینه فساد آن‌ها را توسط میکرو ارگانیسم‌ها به‌خصوص کپک‌ها فراهم می‌کند و شست‌وشو را باید به زمان مصرف موکول کنید.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی اظهار داشت: یکی از روش‌های دفع حشرات این است که قبل از ریختن حبوبات در ظروف اصلی، چند روز آن‌ها را در مقابل آفتاب به صورت لایه نازکی پهن کنید تا در صورت وجود تخم حشرات، نور آفتاب سبب غیرفعال‌شدن آن‌ها شود.

مهندس یادگاری گفت: هیچ‌گاه حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل داشته اید، مخلوط نکنید، زیرا در صورت وجود تخم حشرات در هر یک از خرید‌های قبلی یا جدید، همه حبوبات آلوده خواهد شد.

وی یادآور شد: حبوبات و غلات بسته‌بندی‌شده معمولا در کارخانه‌ها بوجاری‌شده و اجسام خارجی موجود در آنها، به ویژه تخم حشرات یا سایر مواد خارجی از آن‌ها جدا می‌شود، اما باز هم بهتر است حبوبات بسته‌بندی یا فله پیش از انتقال به ظروف در بسته از نظر وجود اجسام و تخم حشرات بررسی شود.

مهندس یادگاری خاطرنشان کرد: در محل نگهداری غلات یا حبوبات (کابینت، انبار و...) می‌توانید چند قرص زغال فعال قرار داد، همچنین در حین نگهداری درِ ظروف برای مدت زمان طولانی باز نماند.

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: توصیه می‌شود از خرید مقادیر زیادی از حبوبات و غلات بپرهیزید و سعی کنید فقط در حد نیاز معمول آن را تهیه کنید، همچنین اگر از حبوبات بسته‌بندی‌شده استفاده می‌کنید از سالم‌بودن بسته‌بندی آن و نیز تاریخ تولید و انقضای آن مطمئن شوید.

وی افزود: در صورتی که در یخچال فضای اضافی در اختیار دارید، می‌توانید حبوبات را در آن نگهداری کنید، اما در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ هوا برای آنکه رطوبت و بو به حبوبات آسیب نرساند.

مهندس یادگاری اظهار داشت: همچنین استفاده از حشره‌کش‌ها در کابینت‌ها یا محل نگهداری حبوبات (انبارها) پیشنهاد نمی‌شود، مگر این‌که در زمان استفاده و چند روز پس از آن هیچ ماده غذایی در آن مکان وجود نداشته باشد. حشره‌کش‌ها هیچ اثری روی حشراتی که در داخل بسته‌بندی هستند ندارند. هر ماده غذایی که با حشره‌کش در تماس مستقیم باشد باید دور ریخته شود کابینت‌ها، قفسه‌ها و ظروف باید قبل از استفاده کاملا شسته و خشک شود، اگر موقع خرید حبوبات متوجه سوراخ در دانه‌ها شدید از خرید این مواد بپرهیزید.

وی گفت: در صورتی که علائمی از حمله آفات را در اطراف محل نگهداری حبوبات دیدید، می‌توانید آن‌ها را حداقل چهار روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار دهید، به این ترتیب تخم آفات غیرفعال خواهند شد.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید