اخبار

بلایی که نمک بر سر سیستم ایمنی بدن می‌آورد

بلایی که نمک بر سر سیستم ایمنی بدن می‌آورد

مصرف زیاد نمک قدرت ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، تعادل انرژی در سلول‌های ایمنی را مختل کرده و از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری می کند.

 کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: در دوران همه گیری کرونا که قدرت ایمنی بدن یکی از فاکتور‌های مهم در پیشگیری از این بیماری است خوردن مواد غذایی کم نمک توصیه می‌شود.


مهندس لاله مظفری افزود: مصرف مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس، انواع پیتزا و فست فود‌ها که دارای مقدار زیادی نمک و چربی هستند موجب کاهش قدرت ایمنی بدن می‌شود.


وی اضافه کرد: مصرف نمک علاوه بر بالا بردن فشار خون می‌تواند تعادل انرژی در سلول‌های ایمنی را به شدت مختل کرده و عملکرد صحیح آن‌ها را متوقف کند، همچنین با بالا بردن غلظت سدیم در خون زنجیره تنفسی را مختل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌ها
ATP کمتری تولید و اکسیژن کمتری مصرف کنند.


این کارشناس مواد غذایی گفت: در هنگام خرید مواد غذایی نیز به نشانگر رنگی تغذیه‌ای توجه کنید و محصولاتی را خریداری کنید که رنگ نشانگر نمک در آن‌ها به رنگ زرد یا سبز باشد.


مهندس مظفری افزود: در هنگام طبخ غذا از مقادیر اندک نمک استفاده شود، بهتر است سر سفره از نمکدان استفاده نشود، غذا‌های کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این گونه مواد غذایی محدود شود.


وی یادآور شد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذا‌ها به جای نمک، از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده شده و تا حد امکان، مصرف غذا‌های شور مانند، آجیل شور، چیپس، پفک و... محدود شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید