اخبار

چاقی جریان خون را در مغز کاهش می دهد

چاقی جریان خون را در مغز کاهش می دهد

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو کرمانشاه: مطالعات جدید نشان میدهد اضافه وزن یا چاقی به طور قابل توجهی جریان خون در مغز را کاهش می دهد.

 مهندس لاله مظفری گفت:  کاهش جریان خون در مغز یا افت فشار خون مغزی می تواند یک شاخص اولیه از زوال عقل و بیماری آلزایمر باشد. همچنین  افزایش فعالیت بدنی می تواند این کاهش جریان خون مغز را اصلاح یا حتی نفی کند.

وی افزود: در این مطالعه سه معیار چاقی را ؛  شاخص توده بدن (BMI) ، نسبت دور کمر به باسن و دور کمر و همچنین فعالیت بدنی را در بزرگسالان بالای 50 سال بررسی می کند. جریان خون مغز نیز با استفاده از روش اسکن و تجزیه و تحلیل MRI پیشرفته اندازه گیری می شود. یافته ها نشان می دهد که اضافه وزن یا چاقی با کاهش خون رسانی به مغز ارتباط دارد. همچنین جریان خون مغز با افزایش سن کاهش می یابد ، در این مطالعه تأثیر منفی چاقی در جریان خون مغز بیشتر از سن نشان داده شده  است. افزایش BMI ، نسبت دور کمر به باسن و اندازه دور کمر با خونرسانی کمتر به مغز ارتباط دارد.

مهندس مظفری تاکید کرد: این مطالعه حداقل 1.5 تا 2 ساعت "فعال بودن" در طول روز را توصیه می کند ، فعالیت هایی که باعث می شود فرد سخت تر از حد معمول نفس بکشد ، مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری.

او گفت: خون رسانی مداوم و سالم به مغز بسیار حیاتی است ، زیرا اطمینان حاصل می کند که مغز اکسیژن و مواد مغذی کافی برای عملکرد صحیح مغز فراهم می کند. اگر جریان خون مغز مختل شود ، می تواند با افزایش سن به موارد جدی سلامتی منجر شود ، از جمله افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر.

مهندس مظفری ادامه داد: ما می دانیم که چاقی می تواند فرد را مستعد بیماری های مرتبط با سن ، بیماری و بیماری کند و حتی امید به زندگی را تا 6 سال در مردان و 7 سال در زنان ، پس از چهل سالگی کاهش دهد. بسیاری از کارشناسان نشان داده اند که چاقی و پیری تأثیرات بسیار مشابهی بر بدن دارند. بیماری های مرتبط با چاقی شبیه بیماری های پیری و وابسته به سن است - بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا ، نارسایی کلیه ، آرتروز ، حساسیت به عفونت ها - از جمله  Covid-19
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید