اخبار

برای تهیه غذا به "قوانین طلایی" توجه کنید!

برای تهیه غذا به "قوانین طلایی" توجه کنید!

ایسنا/کرمانشاه کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اهمیت ایمنی غذا، گفت: برای سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای منتقله از غذا بهتر است افراد هنگام تهیه و صرف غذا به چند نکته مهم توجه داشته باشند.

مهندس لاله مظفری به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا (17 خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ایمنی مواد غذایی یک موضوع مهم بهداشت عمومی و یکی از عناصر اساسی سلامت و توسعه پایدار است، گفت: در همین راستا سازمان بهداشت جهانی 7 ژوئن را  روز "جهانی ایمنی غذا" نامگذاری کرده و هرساله در این روز اقداماتی برای کمک به شناسایی و مدیریت و پیشگیری از خطرات ایمنی مواد غذایی به منظور ترویج غذای سالم برای همه در سراسر جهان در دستورکار قرار می دهد و امسال هم شعار این روز"غذای ایمن برای یک فردای سالم" تعریف شده است.

مهندس مظفری با اشاره به "قوانین طلایی" سازمان بهداشت جهانی برای تهیه غذای ایمن، گفت: از جمله این قوانین این است که توصیه می شود افراد غذاهای فرآوری شده را به جای غذاهای خام انتخاب کنند، یعنی به طور مثال به جای خرید شیر خام، شیر پاستوریزه را خریداری کنند.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پخت کامل غذا را یکی دیگر از این قوانین طلایی برای ایمنی غذا عنوان کرد وافزود: بسیاری از غذاهای خام مانند مرغ، انواع گوشت، تخم مرغ و شیر غیرپاستوریزه ممکن است به ارگانیسم های عامل بیماری آلوده شوند و تنها راه از بین بردن آلودگی سطح این اقلام پخت کامل آنهاست که باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا می شود.

وی یادآور شد: در هنگام پخت افراد باید دقت داشته باشند که درجه حرارت تمام قسمت های غذا باید حداقل به 70 درجه سانتیگراد برسد.

مهندس مظفری تصریح کرد: قانون دیگر این است که برای ایمنی غذا باید غذاهای پخته شده بلافاصله مصرف شوند، چرا که وقتی غذاهای پخته شده با دمای اتاق خنک می شوند، میکروب ها شروع به تکثیر می کنند، بنابراین نیاز است که این غذاها را به محض اینکه از گرما خارج شدند، مصرف کرده و یا در صورت عدم مصرف در یخچال نگهداری کنیم.

وی تاکید کرد: قانون بعدی این است که غذاهای پخته شده باید با دقت نگهداری شوند و اگر افراد می خواهند آنها را برای مدت بیشتری نگه دارند باید آنها را در دو شرایط گرم (نزدیک یا بالای 60 درجه سانتیگراد) یا خنک (نزدیک یا زیر 10 درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی یادآور شد: این قانون در صورت ذخیره بیش از چهار یا پنج ساعت از اهمیت بالایی حیاتی برخوردار است، اما افراد باید دقت داشته باشند که مواد غذایی برای نوزادان به هیچ عنوان نباید ذخیره شود.

مظفری در ادامه نسبت به انباشت و نگهداری حجم زیاد غذای گرم در یخچال هشدار دارد و افزود:  اگر حجم غذای گرم زیاد باشد، این امکان هست که قسمت های وسطی غذا به سرعت خنک نشود و هنگامی که مرکز غذا برای مدت طولانی گرم بماند، میکروب ها رشد کرده و به سرعت تکثیر می شوند که می تواند منشا بسیاری بیماری های ناشی از غذا باشد.

وی افزود: قانون بعدی این است که غذاهای پخته شده بعد از خروج از یخچال باید کاملا گرم شوند، این بهترین کار برای از بین بردن میکروب هایی است که ممکن است در حین ذخیره سازی ایجاد شده باشد.

مظفری یادآور شد: ذخیره سازی مناسب رشد میکروبی را کند می کند، اما ارگانیسم ها را از بین نمی برد، بنابراین نیاز است که غذاهای پخته بعد از خارج کردن از یخچال بطور کامل گرم شوند، طوریکه دمای تمام قسمتهای غذا باید حداقل به 70 درجه سانتیگراد برسد.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی افزود: قانون بعدی این است که از تماس بین غذاهای خام و غذاهای پخته شده باید جلوگیری شود، چرا که غذای پخته شده حتی از طریق کوچکترین تماس با غذای خام نیز آلوده می شود.

وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که برای ایمنی غذا باید به آن توجه داشت این است که قبل از تهیه غذا و قبل از صرف آن باید دست ها را تمیز شسته و هنگام تهیه غذا نیز باید تمام سطوح آشپزخانه را به دقت تمیز نگه داشت.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید