اخبار

مراقب باشید با مصرف این نوشیدنی به دیابت مبتلا نشوید

مراقب باشید با مصرف این نوشیدنی به دیابت مبتلا نشوید

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه: در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته، ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.

مهندس شمسی جوادی زاده در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما: هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند، سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در بین ایرانیان ۴ برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است، به طوری یک بطری نوشابه حاوی ۱۰ قاشق شکر است.

او بیان کرد: با مصرف نوشابه پلاک دندان‌ها بزرگ شده و موجب کرم خوردگی آن‌ها می‌شود، همچنین ممکن است مشکلات لثه برای فرد به وجود آید.

مهندس جوادی زاده تصریح کرد: نوشابه‌های گازدار باعث چسبندگی خون می‌شود و افزایش غلظت خون سبب کند شدن حرکت خون در رگ‌ها خواهد شد، افزون بر این، این پدیده می‌تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی شود.

وی افزود: تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، ۸۳ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: پوکی استخوان، کم خونی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است.

وی افزود: فسفریک اسید موجود در نوشابه در توانایی بدن برای جذب کلسیم تداخل به وجود می‌آورد؛ این تداخل رفته رفته موجب بروز نرمی و پوکی استخوان می‌شود.

مهندس جوادی زاده ادامه داد: علاوه بر این‌ها فسفریک اسید با قرارگیری در تماس با اسید معده گوارش را کند کرده و جذب مواد غذایی را دچار مشکل می‌کند.

 او گفت: کافئین موجود در نوشابه باعث می‌شود افراد مدام به سمت نوشابه جذب شوند، کافئین باعث عوارضی، چون سرطان، فشار خون بالا و تپش قلب می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه عنوان کرد: دستگاه گوارش برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

این کارشناس بیان داشت: پژوهشگران با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹ سال بودند.

او ادامه داد: در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا ۶۱ درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

مهندس جوادی زاده افزود: همچنین در ترکیبات برخی نوشابه‌های رژیمی از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که این نوع قند می‌تواند باعث تشنج، ام اس، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید