اخبار

رب کارخانه‌ای یا خانگی؛ کدام سالم‌تر است؟

رب کارخانه‌ای یا خانگی؛ کدام سالم‌تر است؟

بعضی از خانواده‌ها سعی می‌کنند میزان استفاده از محصولات کارخانه‌ای را در برنامه غذایی خود کاهش دهند، به همین دلیل به مصرف محصولات خانگی روی آورده‌اند یکی از این تغییر رویکرد‌ها استفاده از رب‌های خانگی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گفت: استفاده از محصولات غذایی خانگی می‌تواند در ارتقای سلامت افراد تاحدودی تاثیرگذار باشد، چرا که مصرف برخی محصولات به‌صورت تازه و ارگانیک خاصیت بیشتری به همراه دارد، اما نباید فراموش کرد زمانی این امر مورد تأیید است که افراد از سلامت و بهداشت محصولات خانگی مطمئن باشند.

مهندس مهدی مرادی افزود: برای درست کردن رب اولین و مهم‌ترین مقوله استفاده از گوجه فرنگی مرغوب است، برای همین باید گوجه‌ها رسیده و آبدار باشند. برخی گوجه‌های کال یا گوجه‌هایی که بخش سبز رنگ دارند، دارای ماده‌ای سمی به نام سولانین هستند که سلامت افراد را به‌خطر می‌اندازد، بنابراین چه در تهیه رب‌های خانگی و چه کارخانه‌ای حتما باید از گوجه‌فرنگی‌های رسیده و سالم استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های گوجه فرنگی وجود آنتی‌اکسیدانی با نام لیکوپن است، گفت: حرارت یکی از مهم‌ترین مراحل در تهیه رب است که در این مرحله به دلیل دریافت حرارت، لیکوپن آزاد می‌شود، یعنی خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در اکثر اوقات رب‌هایی که در خانه و زیرنظر افراد غیرمتخصص تهیه می‌شود، میزان حرارتی که داده میشود بیش از حد نیاز جهت تهیه رب است؛ در این صورت می‌توان گفت رب گوجه‌فرنگی که بیش از حد نیاز در معرض حرارت باشد، نه تنها فاقد آنتی‌اکسیدان است بلکه دیگر جزء مواد مغذی به‌ شمار نمی‌آید.

مهندس مرادی افزود: رنگ رب نیز یکی از شاخص‌های مهم کیفی رب می‌باشد که به روش تهیه آن بستگی دارد. چون امروزه در کارخانه‌ها رب‌های گوجه‌فرنگی را تحت خلاَ تهیه می‌کنند، اغلب قرمز رنگ هستند و معمولا رنگ بهتری نسبت به رب‌های خانگی دارند.

وی یاداور شد: در حالت کلی رب گوجه فرنگی هیچگونه ماده افزودنی ندارد، در ترکیبات رب گوجه فرنگی صنعتی که اداره استاندارد در کلیات خود معرفی کرده هیچ ماده افزودنی غیر از نمک و گوجه پذیرفته نیست و از این رو می‌توان گفت تمامی کارخانه‌هایی که در ایران به تولید رب گوجه فرنگی می‌پردازند و تحت نظارت ارگان‌های دولتی میباشند از نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های مجاز استفاده نمی‌کنند.

مهندس مرادی با بیان اینکه استفاده از رب خانگی مزایای زیادی دارد، گفت: رب خانگی باید زیر‌نظر خود فرد تهیه شود و تمام نکات بهداشتی و استاندارد رعایت شود. اما اگر قرار باشد از رب‌ها یا محصولات خانگی استفاده کنید که هیچ نظارتی روی آن نیست و به‌صورت عمده فروخته می‌شوند، بهتر است مصرف نشود، چرا که از صحت آن‌ها هیچ اطلاعاتی در دست نیست و به احتمال زیاد آغشته به افزودنی‌های زیادی هستند.

وی افزود: افراد باید از محصولاتی استفاده کنند که پروانه ساخت، پروانه بهداشتی، پروانه استاندارد و سری ساخت داشته باشد.

۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید