اخبار

کنترل و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در استان نیازمند یک همیاری و کمک جمعی است

کنترل و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در استان نیازمند یک همیاری و کمک جمعی است

دکترمحمود رضا مرادی رییس دانشگاه در اولین جلسه کارگروه استانی مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در سال ۱۴۰۰ که  در روز دوشنبه 21 تیرماه  در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد گفت: از همه مسئولین استانی، اصناف عزیز و همه مردمی که در بحث کنترل کرونا ما را یاری کردند صمیمانه تشکر می کنم.

وی افزود: در بیماری کرونا ثابت شد سلامت در کنار امنیت مهم ترین مسئله زندگی انسان است و آسیب اقتصادی، روحی، آموزشی در هیچ مورد دیگر به اندازه کرونا عواقب نداشت.

او گفت: براساس مسائل ثابت شده علمی اگر ما با تمام قوا و صد در صد عملکرد مثبت داشته باشیم تنها قادریم 25% سلامت مردم را حفظ کنیم و75% آن عواملی است که از دست ما خارج است که کمک و یاری مسئولین  دیگر سازمانها و خود مردم را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه  بحث قاچاق کالاهای سلامت محور نیازمند یک همیاری و کمک جمعی است ادامه داد: معضلاتی مانند مواد نیروزا، لوازم آرایشی، داروهای رونگردان، متادون، مواد مخدر و ... گستردگی کار در بازار کالاهای سلامت محور را نشان می دهد .

رئییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه از طرفی عطاری ها و عده ای به نام طب سنتی به جای اینکه در کنار ما باشند و در درمان های سبک یاری کننده ما باشند درمان اصلی بیماری را به تاخیر می اندازند و خودشان به معضل مهمی تبدیل شده اند.

وی یادآور شد: بحث قاچاق کالاهای سلامت محور یک زنجیره به هم پیوسته است و به تنهایی هیچ کسی قادر به حل آن نیست بلکه باید ریشه یابی شود و عوامل اصلی که منجر به قاچاق می شود بررسی و راهکارهای موثر در راستای پیشگیری از آن ارائه گردد.

وی افزود: بحث دیگری که در این خصوص بسیار کمک کننده است موضوع آموزش به بازاریان و دریافت کنندگان کالاها و خدمات است که با برگزاری کلاس های آموزشی ، ظرفیت های صدا و سیما و فضای مجازی می توانیم مردم را از عوارض خطرناک داروهای نیروزا و .... آگاه کنیم.

دکتر مرادی خاطرنشان ساخت:  اکنون ما درحال آموزش دستیار تخصصی طب سنتی برپایه های علمی در دانشگاه هستیم و ۲ نفر عضو هیات علمی در سلامتکده که تلفیقی از طب سنتی و نوین است فعالیت می کنند‌

وی عنوان کرد:  استفاده از ظرفیت گروه های مختلف در دانشگاهها و ارائه راهکارهای روانشناسی و اجتماعی در این زمینه بسیار کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: به دلیل اینکه در قاچاق کالاهای سلامت محور بحث سود مطرح است بایستی از اهرم های قانونی در کنار مسائل آموزشی و فرهنگی و کار بر روی افکار عمومی استفاده کنیم.

وی افزود: در راستای کمک به افراد صالح و سالم ، نیروی انتظامی و قضایی بسیار مهم هستند و امیدوارم جلسات این کارگروه اختصاصی تر شده و با توان و قدرت بیشتر ، سلامت اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه ما تامین شود و یک جامعه سالم داشته باشیم.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید