اخبار

نقش نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در کنترل بیماری دیابت

نقش نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در کنترل بیماری دیابت

با توجه به اهمیت سلامت مردم، نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی محصولات غذایی در کنترل دیابت افراد می‌تواند موثر باشد، اما این نشانگر‌ها چگونه می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کنند؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سازمان غذا و دارو برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر بصورت مستمر و کنترل شده از طریق اجرای برنامه‌های عملیاتی اقدام به کاهش نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس در فرمولاسیون فراورده‌هایی که حاوی ترکیبات مورد نظر هستند، کرده است.

دکتر شهریار مستوفی افزود: دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و ساز) در بدن است که در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاومت می‌کند که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری بر روی اندام‌های مختلف از جمله کلیه، چشم، قلب و عروق و نروپاتی (آسیب‌دیدگی اعصاب) داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمار بالای مبتلایان به دیابت و عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری آگاه‌سازی مردم را می‌طلبد که در همین رابطه برای احقاق حقوق مصرف کنندگان طرح نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی بسته بندی محصولات غذایی تدوین و عملیاتی شده است و در این طرح اطلاعات مفیدی به صورت شفاف و قابل درک در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

دکتر مستوفی با بیان اینکه نشانگر رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی محصولات غذایی از سه رنگ سبز ـ زرد ـ قرمز تشکیل شده است، گفت: رنگ سبز به معنای (کم) است که ما را به انتخاب سالم راهنمایی می‌کند، زرد به معنای (متوسط) است که ما را به یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند و قرمز به معنی (زیاد) است که انتخاب این ماده غذایی در افراد بخصوص بیماران دیابتی می‌بایست محدود شود.

وی اظهار داشت: نشانگر رنگی تغذیه‌ای با توجه به پنج عامل مهم تغذیه‌ای که برای حفظ سلامت باید به آن‌ها توجه شود انتخاب شده است که با الصاق طرح نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات غذایی، مصرف کننده از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس مطلع می‌شود.

انرژی

دکتر مستوفی بیان کرد: تنظیم دریافت کالری روزانه و کالری مورد نیاز منجر به حفظ وزن بدن می‌شود، از آنجایی که کاهش وزن باعث بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین و در نتیجه کنترل قند خون می‌شود آگاهی از میزان کالری ماده غذایی دریافتی شما را در کنترل قند خون یاری می‌کند.

قند

وی افزود: دریافت بالای قند‌های ساده علاوه بر دریافت بالای انرژی و خطر اضافه وزن باعث افزایش سریع قند خون شده و عوارض این بیماری را دو چندان می‌کند.

نمک

مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: مدیریت هوشمندانه مصرف غذا‌های فرآوری شده و با نمک بالا (قرمز نشانگر رنگی) می‌تواند به کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

اسید‌های چرب ترانس

دکتر مستوفی گفت: فرآیند هیدروژناسیون باعث به وجود آمدن دو شکل فضایی در اسید‌های چرب به فرم‌های سیس و ترانس می‌شود که مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن سطح LDL و پائین آوردن سطح HDL خون می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی در بیماران دیابتی نسبت به افراد سالم بالاتر است و میزان کلسترول این بیماران می‌بایست پائین‌تر از سطح عادی باشد بنابراین این بیماران باید احتیاط بیشتری در زمینه مصرف مواد غذایی دارای اسید چرب ترانس داشته باشند.

چربی

دکتر مستوفی یادآور شد: چربی‌ها در مقایسه با دیگر درشت مغذی‌ها یعنی کربوهیدرات و پروتئین دارای انرژی بیشتری هستند، هر گرم چربی میزان ۹ کیلو کالری انرژی دارد که دو‌برابر کربوهیدرات‌ها است و یک قاشق مرباخوری روغن ۴۵ کیلو کالری انرژی دارد.

وی افزود: بنابراین استفاده از مواد غذایی با نشانگر رنگی قرمز در مورد میزان چربی باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی شده و کنترل بیماری قند را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: یک بیمار دیابتی می‌تواند از طریق جدول نشانگر رنگی تغذیه‌ای میزان مصرف انرژی، قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانس را در رژیم غذایی خود تنظیم و مدیریت کند و از بین دو ماده غذایی مناسب‌ترین را انتخاب نماید.

دکتر مستوفی بیان‌کرد: الصاق برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی تمامی محصولات غذایی بسته‌بندی شده الزامی است.

۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید