اخبار

نقش بانوان از طریق اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی برای مبارزه با کرونا

نقش بانوان  از طریق اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی برای مبارزه با کرونا

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: اهمیت موضوع سلامت بانوان و همچنین مصادف شدن آن با هفته جهانی غذا با شعارملی ((آگاهی، مدیریت، اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی برای مبارزه با کرونا)) حاکی از نقش تأثیرگذار زنان در مواجهه با بحران کرونا از طریق  مدیریت و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی خانواده است.

دکتر سمیه سلیمانی مهر گفت: نقش زنان در مراحل مختلف (انتخاب، تهیه و ذخیره‌سازی، طبخ، تقسیم در سر سفره، نگهداری و مدیریت بودجه غذایی خانواده)  بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: گفتنی است انتخاب مواد غذایی که هر روز وارد سبد غذایی می شود علاوه بر  بودجه ی خانواده، سلیقه و ذائقه ی فرد، به دانش تغذیه ای مادر خانواده نیزبستگی دارد.

دکتر سلیمانی مهر تصریح کرد: در بحران کرونا هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل وصحیح به تقویت سیستم دفاعی زنان و اعضای خانواده آنها کمک نمی‌کند.

او بیان کرد: امروزه، مصرف فست فودها، کنسروها و غذاهای آماده رواج زیادی پیدا کرده است، میزان نمک در این نوع غذاها بسیار بالا بوده و فرد را به سمت افزایش فشار خون سوق می دهد. ازآنجاکه مصرف غذاهای پرچرب، پر نمک و دارای قند بالا، خطر ابتلا به کرونا را نیزافزایش خواهد، لذا بانوان عزیز با توجه به نقش مهم آنها باید وعده های غذایی را در خانه بصورت کم چرب، کم نمک و کم شکر تهیه کرده و حتی الامکان از مصرف غذاهای آماده خودداری کنند.

وی افزود: مواد غذایی سالم را جایگزین فست فودها کرده و همچنین در انتخاب غذای روزانه تنوع داشته باشند. غذاهای دریایی و سبزیجات و میوه ها را جایگزین غذاهای چرب و مضر کنند و خانواده را در جهت استفاده از آب و دوغ به جای مصرف نوشیدنی های صنعتی و گازدارهدایت کنند.

دکتر سلیمانی مهر ادامه داد: همچنین در حین خرید، به نشانگر های رنگی تغذیه ای مواد غذایی توجه کنند، چرا که مشخص می‌کنند در محصول مربوطه چقدر نمک، قند و چربی وجود دارد. توجه به نشانگر رنگی تغذیه ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالمتر و سیستم ایمنی قوی تر برای پیشگیری از کرونا است.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت:  با پاسخ به هر یک از سوالات زیر می توان حدس زد که شما به عنوان یک زن به نفع افراد خانواده و یا به ضرر آنها سفره را چیدمان می کنید. چه روغنی را برای خانه خود می خریم؟ سهم انواع پروتئین ها بخصوص پروتئین حیوانی در برنامه غذایی روزانه چیست؟ از چه نوع گوشتی بیش تراستفاده می کنیم ؟ ماهی ها چه جایگاهی در سبد غذایی ما دارند؟ آیا سبد غذایی ، جایی برای تخم مرغ روزانه ، میوه و سبزی برای فرزاندانمان دارد یا آنها خود را با تنقلات مضر هچون چیپس و شکلات و نوشابه سیر میکنند؟ آیا از غلات و حبوبات به عنوان منابع خوب پروتئین استفاده می شود؟ در سبد هر روزه ی ما ، سهم نان سفید بیشتر است یا نان سبوس دار؟

 وی خاطرنشان ساخت: بنابراین در بحران کرونا، زنان با نقش مؤثر خود، می تواننددر افزایش آگاهی تغذیه ای و بالابردن سواد سلامت خانواده وحفظ آن پیشگام باشند.

۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید