اخبار

از خواص ماست پروبیوتیک چه می دانید؟

از خواص ماست پروبیوتیک چه می دانید؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های غیر بیماری زایی هستند که اگر به اندازه کافی و به صورت زنده مصرف شوند، اثرات مفیدی در سلامتی دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: غذای فراسودمند غذایی است که علاوه بر ارزش تغذیه‌ای، دارای ارزش دارویی هم باشد.

مهندس رضا الوانی با اشاره به اینکه فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک جز محصولات فراسودمند هستند گفت: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های غیر بیماریزایی هستند که اگر به تعداد کافی و به صورت زنده مورد استفاده قرار گیرند، از طریق ایجاد تعادل میکروبی در روده اثرات مفید و سلامت‌بخشی برای میزبان خود دارند.

وی با بیان اینکه باکتری‌های پروبیوتیک را می‌توان به محصولات لبنی مانند شیر، ماست، بستنی اضافه کرد افزود:  افزودن این ماده به ماست پروبیوتیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در مصرف شیر مانند عارضه عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به پروتئین شیر، ماست به عنوان جایگزینی برای شیر مطرح می‌باشد.

وی گفت: به طور کلی مطالعات پژوهشگران اثر باکتری‌های پروبیوتیک را در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مسافرتی، رفع یبوست، آلرژی غذایی، عفونت‌های مجاری ادراری، بیماری‌های التهابی روده، پوسیدگی دندان و انواع سرطان نشان داده است.

 الوانی افزود: به دلیل هضم آسان پروتئین‌های موجود در ماست به طور اختصاصی اثر حفاظتی ایمنی  در برابر عفونت‌های مجاری تنفسی دارد علاوه بر این مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.  

وی گفت: باکتری‌های پروبیوتیکی که در این نوع ماست وجود دارد می‌تواند حالت اسیدی معده را تحمل کرده و با رسیدن به روده با باکتری‌های بیماری‌زا مبارزه کرده  و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

الوانی گفت:  این ماست از نظر انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A و C و ریبوفلاوین، تیامین، بیوتین، انسولین بسیار غنی‌تر از ماست معمولی است و فعالیت باکتری‌های پروبیوتیک در آن سبب افزایش دسترسی بیولوژیک بدن به یون‌ها شده که از این طریق کلسیم، آهن، منیزیم، مس، سدیم و... بهتر جذب می‌شود.

وی گفت: بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کووید -۱۹، ارتقاء و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی‌ها است، بنابراین از مصرف ماست (پروبیوتیک) در این دوران نباید غافل شد.

۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید