اخبار

درصدد کاهش میزان نمک در "نان" هستیم/ ارتقای کیفیت نان کرمانشاه بر مبنای سند راهبردی

درصدد کاهش میزان نمک در "نان" هستیم/ ارتقای کیفیت نان کرمانشاه بر مبنای سند راهبردی

مرصاد نیوز: مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از مشکلات موجود استفاده از نمک در نان است که میزان آن استاندارد نیست البته پیگیر هستیم با استفاده از شیوه ای میزان استفاده از نمک در نان را کاهش دهیم.

 دکتر شهریار مستوفی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، درباره وضعیت سلامت نان در استان کرمانشاه اظهار داشت: نان قوت غالب مردم است و توجه به سلامت آن اهمیت خاصی دارد در همین راستا طی سال گذشته در کارگروه صیانت از حقوق مردم به عنوان زیر مجموعه شورای سلامت و امنیت غذایی استان، تصمیمی اتخاذ شد و سندی راهبردی در خصوص سلامت و ارتقای کیفی نان در استان با مشارکت همه دستگاه های متولی از مزرعه تا سفره اعم از جهاد کشاورزی، شرکت غله و خدمات بازرگانی، صنعت و معدن، معاونت بهداشتی، معاونت غذا و دارو، سازمان فنی و حرفه ای، اتحادیه نانوایی ها و اتحادیه کارخانه جات آرد و نان تعریف شد که نقشه راه و مبنای حرکت در سال ۱۴۰۰ باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بر مبنای سند راهبردی نان درصدد هستیم تا حدودی وضعیت کیفی نان را از نظر شاخص های سلامت، شاخص های ظاهری و شاخص های تغذیه ای ارتقا دهیم که این سند تدوین و وظایف دستگاه ها در آن تعریف شده است.

دکتر مستوفی تصریح کرد: در سند راهبردی نان هفت راهبرد تعریف شده که از جمله آن می توان به ارتقای وضعیت تولید، خرید و نگهداری در سیستم حمل و نقل گندم، ارتقای وضعیت فنی- بهداشتی کارخانه جات آرد و نان و محصولات آنها، انجام پروژه های تحقیقاتی به منظور ارتقا و بروز رسانی فناوری مناسب در تولید و نگهداری، تبیین و بازنگری قوانین، ضوابط و استانداردهای مرتبط با آرد و نان، ارتقای سطح آگاهی و آموزش مردم، تبیین برنامه های تشویقی و حمایتی در تولید انواع آرد و نان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: با تعریف سند راهبردی نان به منظور برنامه ریزی بهتر، یک نظرسنجی در سطح استان انجام شد و هماهنگی های لازم با متخصصین آمار انجام گرفت که انتخاب نمونه ها بر اساس میزان جمعیت شهرستان‌های مختلف باشد، البته این نظرسنجی  در همه استان انجام گرفت و حدود ۹هزار و ۹۸۰نفر در آن شرکت کردند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شاخص هایی برای انجام نظرسنجی مذکور از جمله طعم و مزه نان، کیفیت، بو و عطر، وزن و اندازه، شرایط نانوایی، رعایت سلامتی و بهداشت نان، میزان نمک، روش‌های پخت نان و....در نظر گرفته شد.

دکتر مستوفی تصریح کرد: بر اساس نظرات مردم حدود ۵۳ درصد نظر متوسطی نسبت به وضعیت نان استان داشتند، ۲۴ درصد درباره شاخص های مطرح شده نظر مثبتی ارائه کردند و حدود ۲۳ درصد هم وضعیت نان را ضعیف ارزیابی کردند.

وی افزود: در بحث سلامت نان شاخص های کیفی، تغذیه ای و بهداشتی نان حائز اهمیت است که شاخص های تغذیه ای شامل املاح، پروتئین ها، ویتامین ها و... موجود در نان است.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: نان قوت غالب مردم است و بر اساس مطالعات صورت گرفته ۴۰ درصد انرژی دریافتی ساکنین مناطق شهری و ۶۰ درصد انرژی اهالی روستا از نان تامین می شود همچنین بر اساس بررسی فائو در خاورمیانه ۷۰درصد انرژی روزانه معمولا از طریق نان تامین می شود.

وی عنوان کرد: بر مبنای مطالعه ای هم که در کشور صورت گرفته ۵۳ درصد کیفیت نان به کیفیت ماده اولیه یا همان گندم برمی گردد که سعی شده در سند راهبردی نان به آن پرداخته شود، ۳۲ درصد نیز به مهارت نیروی انسانی و کارگران در پخت نان و مابقی نیز به شرایط فنی و بهداشتی نانوایی به تجهیزات و ماشین آلات مربوط می شود که در این سند سعی شده میزان مداخله بر اساس نقشی که  عوامل تعیین کننده  در کیفیت نان دارند، لحاظ شود.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند چالش عمده در نان استان کرمانشاه وجود دارد که از جمله آن استفاده از افزودنی های غیرمجاز، نمک و جوش شیرین است. وی افزود: هرچند که خوشبختانه طی امسال موردی از  بلانکیت در سطح آزمایشات نداشته ایم اما در سال‌های ۹۶ و ۹۷مواردی کشف شد که برخوردهای قانونی هم صورت گرفت.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: در خصوص استفاده از جوش شیرین هم تخلفاتی انجام شد و تعدادی نانوایی توسط متولیان امر پلمب شدند.

وی با بیان اینکه جوش شیرین مضراتی برای سلامتی دارد که باید به آن توجه ویژه کرد، افزود: جوش شیرین مانع از تجزیه اسید سیتریک نان می شود و در نهایت سبب کمبود املاح، ایجاد مشکلات گوارشی و پوکی استخوان می شود.

دکتر مستوفی گفت: به دنبال استفاده از جوش شیرین عدد پی اچ نان در آزمایشگاه افزایش می یابد که نشان می دهد ماده ای قلیایی به نان اضافه شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود استفاده از نمک در نان است که میزان آن استاندارد نیست البته پیگیر هستیم با استفاده از شیوه ای میزان استفاده از نمک در نان را کاهش دهیم زیرا مضرات فراوانی از جمله بیماری فشار خون را به دنبال دارد.

دکتر مستوفی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال با انجام نمونه برداری هایی از نان، موارد تخلف گزارش شد و بر مبنای آن با نانوایی های متخلف برخورد قانونی صورت گرفت.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید