اخبار

در درمان سرماخوردگی از آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید

در درمان سرماخوردگی از آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید

آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی و یا آبریزش بینی می‌شوند حتی اگر ترشحات بینی غلیظ، زرد یا سبز باشد، اثر ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه گفتآبریزش بینی یک بخش طبیعی از سرماخوردگی است. پزشک یا پرستار کودک شما ممکن است در چنین مواقعی داروی دیگری را تجویز کند و یا نکاتی را برای کمک به درمان علائمی مانند تب و سرفه به شما ارائه دهد.

دکتر وریا رحیمی افزود: زمانی که ویروس سرماخوردگی بینی و سینوس‌ها را آلوده می‌کند، بینی مخاط شفاف تولید می‌کند که این به شستشوی ویروس از بینی و سینوس‌ها کمک خواهد کرد، پس از دو یا سه روز سیستم ایمنی بدن مبارزه می‌کند و رنگ مخاط را به سفید یا زرد تغییر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان بهبودی باکتری‌هایی که به طور معمول در بینی زندگی می‌کنند، دوباره رشد کرده و رنگ مخاط را به سبز تغییر می‌دهند که همه این‌ها طبیعی است و به این معنا نیست که شما به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

چرا نباید آنتی بیوتیک‌ها را در عفونت ویروسی و سرماخوردگی استفاده کرد؟

دکتر رحیمی با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها گا‌ها می‌تواند باعث مقاومت انتی بیوتیکی شود و به بدن آسیب برساند، گفت: مقاومت میکروبی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها توانایی شکست دارو‌هایی را که برای کشتن آن‌ها طراحی شده اند را به دست می‌آورند هر زمان که آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شوند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه خاطرنشان کرد: اثرات جانبی آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند شامل بثورات پوستی، سرگیجه، مشکلات گوارشی و عفونت‌های قارچی باشد.

وی افزود: در درمان ابریزش بینی به جای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها از مرطوب کننده هوا مانند بخارساز خنک، اسپری یا قطره بینی نرمال سالین استفاده کنید.

دکتر رحیمی یادآور شد: برای کودکان خردسال، از یک پوار نرم برای پاکسازی مخاط بینی استفاده کنید، کودکان بزرگتر می‌توانند بخار را از یک کاسه آب داغ تنفس کنند، همچنین برای کودکان بالاتر از یک سال، برای تسکین سرفه از عسل استفاده کنید.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید