اخبار

از نحوه صحیح مصرف آنتی بیوتیک ها آگاه باشیم / استفاده هوشمند، بهترین مراقبت

از نحوه صحیح مصرف آنتی بیوتیک ها آگاه باشیم / استفاده هوشمند، بهترین مراقبت

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو: آنتی بیوتیک ها می تواند  باعث نجات زندگی شوند، اما هنگام بیماری، همیشه انتخاب اول نیستند.

دکتر وریا رحیمی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها به بهبود عفونت های ویروسی کمکی نمیکنند گفت: اگر مصرف آنتی بیوتیک ها برای بیمار ضروری نباشد، کمکی به بهبود وی نخواهند کرد ولی اثرات جانبی آن می تواند باعث آسیب شود.

وی افزود: آنتی بیوتیک ها روی عفونت های ناشی از ویروس ها مانند: سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا، برونشیت یا آبریزش بینی (حتی اگر مخاط غلیظ، زرد، یا سبز باشد ) اثربخش نیستند.

دکتر رحیمی تاکید کرد: اگر عفونت ویروسی دارید آنتی بیوتیک باعث بهبود نخواهد شد. عفونت ویروسی تنفسی معمولا در یک یا دو هفته بدون درمان خوب می شود. در مورد بهترین راه برای مبارزه با عفونت ویروسی از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

اگر آنتی بیوتیک ها برای بیمار ضروری نباشد ولی آنتی بیوتیک مصرف شود، چه اتفاقی می افتد؟

وی خاطرنشان ساخت: آنتی بیوتیک می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی شایع آنتی بیوتیک ها می توانند شامل بثورات پوستی،  حالت تهوع، اسهال و عفونت های قارچی باشد.

وی ادامه داد: عوارض جانبی جدی تر عبارت است از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل که باعث اسهال می شود و ممکن است منجر به آسیب شدید روده بزرگ و مرگ شود. همچنین واکنش های آلرژیک تهدید کننده حیات نیز از عوارض خطرناک آنتی بیوتیک ها می باشد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو افزود: عوارض جانبی ممکن است در هر زمانی از مصرف آنتی بیوتیک ها حتی زمانی که به آنها نیاز ندارید، رخ دهد. پزشک به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا مزایای استفاده از آنتی بیوتیک ها از خطرات عوارض جانبی آن بیشتر است یا خیر.

مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت میکروبی می شود. مقاومت میکروبی زمانی رخ می دهد که باکتری ها دیگر به داروهایی که برای کشتن آنها طراحی شده اند پاسخ نمی دهند.

آیا مقاومت آنتی بیوتیکی می تواند روی من تاثیرگذار باشد؟

دکتر رحیمی هشدار داد:  مقاومت میکروبی یکی از مهمترین ترین تهدیدها برای سلامت عمومی می باشد. سالانه بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک در ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد و در نتیجه آن بیش از 35000 نفر می میرند.

۱ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید