اخبار

نگران وقوع یک پیک انفجاری در کشور هستیم/ کمبود برخی آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی

نگران وقوع یک پیک انفجاری در کشور هستیم/ کمبود برخی آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی

مرصاد نیوز: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجا که بیماران کرونایی ممکن است وارد فاز عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم شوند قدری از نظر تامین داروهای این بیماری ها کمبود داریم که برای رفع آن برنامه ریزی انجام شده است.

دکتر قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: با تلاش حوزه رسانه اکنون سطح واکسیناسیون به میزان قابل قبولی در استان رسیده و روز به روز هم بیشتر می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تزریق دوز سوم واکسن که اثرات آن در پیشگیری از سویه امیکرون ثابت شده در حال انجام است و اکنون شرایط کشور با شرایط پیک دلتا که در اواخر تابستان با آن مواجه شدیم و بالاترین مرگ و میر هم در آن زمان رخ داد، متفاوت است.

دکتر محمدی تصریح کرد: در حال حاضر نیز مردم با انجام واکسیناسیون در مقابل این سویه جدید ایمن تر هستند هرچند که تزریق واکسن مانع از رعایت پروتکل های بهداشتی نیست بلکه مردم همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: سویه امیکرون که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد قدرت همه گیری فوق العاده بالاتری دارد و در صورت وقوع پیک نگران هستیم اگر پروتکلهای بهداشتی رعایت نشود، یک پیک انفجاری در کشور رخ دهد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در این پیک افرادی که واکسن تزریق نکرده یا بیماری زمینه ای دارند و همچنین افراد با سنین بالا، بیشتر در معرض خطر هستند، بنابراین از آنجا که وزارت بهداشت به تعداد کافی واکسن وارد یا تولید کرده افرادی که نوبت تزریق دوز سوم آنها فرا رسیده به ویژه بیماران دارای بیماری های زمینه ای و سنین بالا نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: در خصوص تامین داروها و تجهیزات درمان کرونا نیز باید گفت خوشبختانه طی دو سه سال گذشته بیش از ۲۵ دستگاه اکسیژن ساز با ارزش ۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستانها نصب شده زیرا اکسیژن مهمترین درمان برای بیماران کرونایی بستری در آی سی یو است و به عنوان یک دارو برای این بیماران عمل می کند و جان آنها را نجات می دهد.

وی افزود: همچنین بیش از دو هزار کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری تامین و در بیمارستان های استان توزیع شده است‌.

دکتر محمدی از افزودن بیش از یکصد تخت آی سی یو برای درمان بیماران کرونایی به ظرفیت بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: تجهیز هر تخت یک میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته که در مواردی هم خیرین کمک هایی داشته اند.

وی عنوان کرد: تختهای آی سی یو یکی از مهمترین تجهیزات برای درمان بیماران بستری مبتلا به کرونا است، همچنین باقی تجهیزات مورد نیاز این بیماران نیز تهیه و در اختیار بیمارستانها قرار گرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: اکنون تجهیزاتی که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد، به قدر کفایت موجود است.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: داروهای رمدسیویر و توسیلوزو‌مب جز داروهای اصلی بیماران کرونایی  بدحال است که تا امروز استفاده شده و اکنون به قدر مصرف یک ماه در شرایط پیک ذخیره آنها وجود دارد و البته در شرایط وقوع پیک مجددا اقدام به ذخیره سازی بیشتر خواهیم کرد.

دکتر محمدی با بیان اینکه در خصوص تامین برخی آنتی بیوتیک ها با مقداری کمبود مواجه هستیم، گفت: از آنجا که بیماران کرونایی ممکن است وارد فاز عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم شوند قدری از نظر تامین داروهای این بیماری ها کمبود داریم که برای رفع آن برنامه ریزی انجام شده است.

۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید